Café Derby

Films over het recente verleden resulteren vrij gemakkelijk in een postkaarteffect: elk shot een kunstmatig stuk nostalgie. In de nieuwe Vlaamse film CAFÉ DERBY ontwijkt Van Wesemael deze valkuil meesterlijk, door haar naturalistische en semi-autobiografische drama te filteren met de lens van het alledaagse. Doorspekt met historische gebeurtenissen die Gent in 1985 in de ban hielden, en aaneengeregen met archiefbeelden, schept CAFÉ DERBY een geloofwaardige sfeer waarin het verhaal ongedwongen afrolt. En dat met acteurs zoals Geert Van Rampelberg, Charlotte Dewulf, Jan Decleir en Ben Segers.

CAFÉ DERBY blikt terug op een tijdperk waarin zowel ongerustheid als ondernemingsgeest borrelen rond het voormalige vliegveld van Sint-Denijs-Westrem. De bouw van Flanders Expo is nabije toekomst, en die locatie wordt het toneel voor een bezoek van paus Johannes Paulus II. Geboren marktkramer en café-eigenaar Georges ziet het licht: hij plant een markt waar vrome bezoekers langs moeten om de kerkvorst te bereiken. Georges heeft er zijn volledige bezit – en familiegeluk – veil voor. De familiekroniek van Van Wesemael baadt in tastbare authenticiteit. Opvallend is de rol van Wim Opbrouck als Georges, maar meer nog die van Chloë Daxhelet als zijn jongste dochter Sara.

Haar bijna naïeve, glasheldere acteren haalt het beste in Opbrouck naar boven: een fascinerende volksfiguur die aan dromen ten onder gaat. De dynamiek tussen hem en Daxhelet is bij momenten adembenemend. De marktkramers, de ontluikende jongste dochter, de prille seksualiteit van een oudere zus, huwelijksproblemen; zoals het een familiekroniek betaamt leren we een gezin in alle facetten kennen. Tegelijk boeit het opwindende historische kader dat onvermijdelijk met hun lot is verweven. Van Wesemael kon zich makkelijk in al die materie verslikken, maar kauwde goed voor om het verteerbaar te maken.

CAFÉ DERBY stuwt samengebald, zonder aan rijkdom in te boeten, naar een finale die kritiek de mond snoert. De filmregisseur schreef zelf en filmde een meeslepend en sterk geacteerd langspeelfilmdebuut. In een stijl die bij momenten aan een vroege Felix Van Groeningen doet denken maakt het relaas van het volkscafé zich van je meester, om in alle kleinheid bruusk af te breken en je verweesd en stil achter te laten.

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

Café Derby

16/09/2015