Calm with Horses

Zijn zoontje vindt rust bij paarden, krachtpatser Douglas zelf draait steeds verder door in een misdaadmilieu op het Ierse platteland. De prachtige vergezichten brengen hem geen soelaas.

De Ierse acteur Cosmo Jarvis lijkt zich serieus verdiept te hebben in Matthias Schoenaerts’ prestatie in Rundskop. Dat zou je toch gaan geloven als je zijn incarnatie ziet van een bokser met issues die als spierbundel ingezet wordt door een lokale maffiafamilie in Ierland. Douglas torst een trauma mee sinds hij een tegenstander doodsloeg in de ring. Zijn gezin is geïmplodeerd, waarna de maffiosi hem inlijfden om de losse eindjes van hun zaken te regelen. Wanneer ze hem voor het eerst vragen om iemand te vermoorden in plaats van in elkaar te slaan, veroorzaakt dat kortsluiting in zijn getormenteerde geest.

Hoewel het Ierse Connemara – net als Limburg in Rundskop – een fenomenaal mooie streek is, hangt er een verstikkende duisternis over de regio in Nick Rowlands regiedebuut. Woeste bergen en vervaarlijke kliffen vormen de dramatische achtergrond voor mistroostige dorpjes en vervallen loodsen waar de regisseur zijn studie van erecodes en familiebanden situeert. De schriele, maar openlijker agressieve Dympna (een prachtrol van Barry Keoghan, het psychopaatje uit The Killing of a Sacred Deer) volgt Douglas als zijn schaduw en pepert de spierbundel voortdurend in dat de ‘familie’ het belangrijkste is in hun leven. Douglas’ meest zalvende momenten zijn de periodes waarin hij met zijn zoontje optrekt. Wanneer hij onverhoopt opgeroepen wordt door de ‘familie’ op een moment dat zijn zoon bij hem is, voelen we intuïtief dat die spreidstand niet lang meer houdbaar is en hij keuzes zal moeten maken.

CALM WITH HORSES is minder de verkenning van een milieu dan die van een simpele ziel die veel meer te verwerken krijgt dan hij aankan en voor wie geweld zich steeds prominenter aandient als voor de hand liggende uitweg. Dankzij doorleefde acteerprestaties en een zelfzekere regie worden we diep ondergedompeld in de rauwe geest van deze man. Gaandeweg neemt de plot het echter over van de karakterstudie en verliest de film beetje bij beetje aan impact. Een emotionele krachttoer van Jarvis in de slotfase probeert de puntjes weer op de i te zetten, maar kan het gevoel dat het scenario net iets te zwak is, niet meer helemaal ongedaan maken.

CALM WITH HORSES is beschikbaar voor thuiskijken bij UniversCine, Proximus, Lumièreseries.be en Dalton.be.

Calm with Horses

25/08/2020