Camille Redouble

31 december 2008. Camille wordt in de steek gelaten door haar man voor een meisje jonger dan haar eigen dochter van 23 en besluit op een oudejaarsfeestje stevig in de drank te vliegen.

Wanneer ze ontwaakt in het ziekenhuis, wordt ze opgehaald door haar ...overleden ouders. Geleidelijk aan beseft ze dat ze terug in 1985 leeft, 16 is en verliefd op Eric, die man die 23 jaar later haar leventje in een puinhoop zal veranderen. Zal ze haar leven een andere wending kunnen geven? Zoals in Peggy Sue got married (1986, Francis Ford Coppola) dient het filmheden – in de proloog zien we een depressieve, in een met drank en sigaretten opgesmukte midlife crisis zwalpende Camille – als raamvertelling.

In de flashback – in feite een realistisch verteld stukje science-fiction – verandert de visuele stijl in een lichtvoetige onderhoudende komedie, een geslaagde film de lycée. Camille en haar vriendinnen doen alles wat 15-, 16-jarigen midden de jaren 80 deden: brossen, fuiven, drinken, roken, vrijen, flirten....De echte motor van het verhaal is de voor- kennis van Camille – volgens haar vriendinnen heeft ze profetische gaven! – en haar bezorgdheid om het verleden te veranderen, om bepaalde dingen (op Eric verliefd worden, het overlijden van haar moeder) kost wat kost te vermijden. Stap voor stap zal ze beseffen dat je in het leven bepaalde dingen kan veranderen maar dat je ook bepaalde dingen moet aanvaarden.

Het verhaal roept onbewust herinneringen op aan Amerikaanse highschool movies zoals Grease (1978) en bezorgt vele 40-ers allicht nostalgie naar de eigen jeugd. Niet in het minst dankzij herkenbare situaties, een fel en schreeuwlelijk – hoe heb ik zoiets ooit kunnen aandoen? – assortiment eighties kleren en kapsels, en een geslaagde keuze van succesvolle meezingers uit die tijd. De Française Noémie Lvovsky – is voor het eerst actrice in haar eigen film. Ze speelt zowel de jonge als de oudere Camille – ze zorgt door een goed gevoel voor timing en door het inspelen op wat de kijker wel en de personages niet zien, voor een geslaagde tragikomedie, een charmant universeel verhaaltje over jong zijn en opgroeien, over liefde en pijn, over verlies en verdriet. Met leuke gastrolletjes voor o.a. Mathieu Amalric, Denis Podalydès en Jean-Pierre Léaud.

Geschreven door ERWIN LORMANS

Camille Redouble

19/09/2012