Canto Alla Vita

Teder afscheid van een fragiel bestaan

Raymond heeft kanker. Wanneer de diagnose valt, kent het Belgisch-Italiaanse filmmakersduo Turi Finocchiaro en Nathalie Rossetti de innemende man al even. Ze beslissen de laatste etappe van hun vriend te filmen. Het resultaat is een tedere documentaire over een emotioneel afscheid van een man, geveld door de aandoeningen van onze tijd: aids en kanker. Terugkerende beelden van een rit in een kabelbaan, waarvan de schaduw traag over de bergflanken mee klimt, verwijzen naar de overgang van een fragiel bestaan naar ... elders.

In 1987 vertelde Raymond al in een andere documentaire, Je suis ... tu es van Omar Al-Quattan, over het virus dat hij twee jaar daarvoor had opgelopen: “J’ai vraiment envie de me remettre en question parce que le SIDA représente la maladie et la mort de ceux qui les ont vécues avant moi et que cela m’a marqué.” Door te kiezen voor de harde confrontatie met zijn ziekte, overstijgt hij de pijn van zijn eenzame strijd. “On peut aller au-delà de sa maladie.

Rossetti & Finocchiaro hernemen vandaag de woorden van Raymond en filmen hem (zoals Al-Quattan) vooral tijdens de maaltijden, omringd door levenspartner, vrienden en familie. Het is aan de eettafel dat de meest intieme gesprekken zich ontplooien. Hier is er tijd voor elkaar en voor het afscheid; de camera is er noodgedwongen indringer. Raymond schuwt zijn emoties echter niet. “La précarité fait toujours la beauté de nos gestes”, zei hij ook al 22 jaar eerder. Zijn leven staat al even in het teken van de dood: hij is klaar en zelfverzekerd.

De gevoelige, emotionele gesprekken worden afgewisseld met beelden van ongerepte natuur, die Raymond graag opzoekt met zijn partner. Een verwijzing naar de 19de-eeuwse kunstschilders van de romantiek? Tegenover de overweldigende schoonheid van de natuurkrachten wordt de nietigheid van een mensenleven snel duidelijk. Bij deze gedachte lijkt het koppel troost te vinden. De vertederende animatiebeelden van Nicolas Liguori benadrukken daarbij zachtjes de innige band van beide mannen, gesterkt in de strijd die ze samen tegemoet gaan. De occasionele sentimentele platitudes worden hun, in het licht van zoveel sereniteit, gemakkelijk vergeven.

Vertoningen van 5 december tot 19 januari in Flagey. Info & Tickets kan je hier vinden.

Geschreven door INGE COOLSAET

Canto Alla Vita