Captain America: The Winter Soldier

Sinds Marvel Studios in 2008 met zijn mediafranchise The Marvel Cinematic Universe startte, pakte de studio uit met enkele van de beste stripverfilmingen van de voorbije jaren. Het lijkt er stilaan op dat elke nieuwe telg in deze alsmaar groter wordende filmfamilie zorgt voor een verdieping van het stripgenre. CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER is hierop geen uitzondering.

Baadde Joe Johnstons film Captain America: The First Avenger nog in een nostalgisch retrosfeertje dat de ‘look’ van de originele Captain America-strips van de jaren 40 uitademde, dan zochten de regisseurs Anthony & Joe Russo voor deze aflevering hun inspiratie in de politieke thrillers van de jaren 70. Het stoere, onbevangen patriottisme uit de eerste film krijgt een donker kantje nu Steve Rogers in de tweede film datzelfde patriottisme in vraag stelt. Wanneer Captain America samen met Black Widow een gekaapte S.H.I.E.L.D-boot moet onderscheppen, ontdekt hij meer dan hem lief is.

Als er na die missie een aanslag op Nick Fury wordt gepleegd en Rogers in contact komt met de enigmatische Alexander Pierce en de mysterieuze Winter Soldier, zal zijn beroemde spierkracht alleen niet volstaan om de problemen op te lossen. Het pleit voor Marvel dat ze voor dit avontuur in de eerste plaats kozen voor karakterontwikkeling en pas in de tweede plaats voor een GCI-overladen spektakel. Vooral Robert Redford is heerlijk subversief als Alexander Pierce, voor wie het doel alle middelen heiligt.

Pierce staat duidelijk symbool voor alles wat er de afgelopen jaren verkeerd liep in de VS, gaande van geheime drone-aanvallen (op terroristen) tot de afbraak van burgerlijke vrijheden door de NSA. De clash tussen de ‘The Greatest Generation’ van Steve Rogers en de hedendaagse samenleving werd bijgevolg een allegorie. Wat moeten we immers onthouden van het verleden om de toekomst veilig te stellen? De zwartwittegenstellingen van vroeger hebben plaats gemaakt voor gesofisticeerde, complexere relaties tussen vriend en vijand.

Het Amerika uit deze CAPTAIN AMERICA: THE WINTER SOLDIER is geblutst en gebroken uit de War on Terror gekomen en zelfs Captain America zelf kan daar weinig aan verhelpen. De naweeën van Amerika’s blinde queeste naar ‘homeland security’ in het post-9/11-tijdperk zijn nog nooit zo duidelijk aangevoeld in een superheldenfilm.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

Captain America: The Winter Soldier

26/03/2014