Captain Fantastic

Nee, dit is geen zoveelste versie van de Marvel Comics strips, zelfs niet als je Henry David Thoreau (1817-1862) en Noam Chomsky (1928) als superhelden beschouwt. Beide Amerikaanse denkers hebben wel titelheld Ben beïnvloed. Thoreau met Walden, or, Life in the Woods waarin hij beschrijft hoe hij eenvoudig leefde in de bossen. Precies wat vader Ben nu al jaren doet met zijn zes kinderen Bodevan, Nai, Rellian, Zaja, Kielyr en Vespyr – je hoort de geboorteregistratieambtenaar zuchten – tussen 7 en 17 jaar. Van de joodse anarchistische filosoof-taalkundige Noam Chomsky heeft Ben zijn radicale antikapitalistische opvattingen. Chomsky is zeer controversieel in de Verenigde Staten en Israël: hij vindt zelfs dat Holocaustontkenners de vrijheid moeten hebben om hun onzin te verkopen. Ben viert dus nooit Kerstmis met zijn kinderen, maar wel Noam Chomsky Day. In de openingsscène van deze tragikomische roadmovie van acteur-regisseur Matt 28 Hotel Rooms Ross zien we hoe zoon Bodevan succesvol slaagt voor zijn overgangsrite naar volwassenheid. Hij moet enkel gewapend met een mes een hert doden. Je waant je even in een survivalfilm, genre Deliverance, maar acteur George Mackay, de naïeve homoactivist uit de mijnwerkersstakingsfilm Pride (2014), laat elke vorm van Burt Reynolds-machismo achterwege. Vader Ben wil niet alleen fysiek hypergetrainde kinderen, maar ook cultureel hoogbegaafde Harvard- en Yale-intellectuelen, zonder de Ivy League-mentaliteit dan wel. Jagen, rotsklimmen en gevechtsporten aan de ene kant, meditatie, muziek en literatuurlessen aan de andere. Voor zijn kinderen zijn trotskisten, maoïsten, de Amerikaanse grondwet en Nabokov alledaagse onderwerpen. De enige die heeft getwijfeld aan Bens extreme terug-naar-de-natuuropvoeding is de moeder. Zij heeft zelfmoord gepleegd en krijgt nu een conventionele christelijke begrafenis, georganiseerd door Bens oerconservatieve schoonouders. De hele familie trekt eropuit om hun moeders lichaam op te graven. Onderweg maken ze kennis met iPhones, games, fastfood en Nikeschoenen. Soms is het over the top, maar het blijft toch aandoenlijk door de knappe vertolking van Viggo Mortensen als superpa en heel wat jong talent.

Geschreven door KAREL DE BURCHGRAVE

Captain Fantastic

12/10/2016