Ce sentiment de l’été

Na zijn weemoedige debuutfilm Memory Lane (2010) heeft de 40-jarige franse filmregisseur Mikhaël Hers zich eens te meer door het alledaagse leven in de grootstad laten inspireren. Drie verschillende steden zelfs: Berlijn, Parijs en New York. Wanneer Sasha even plotseling als onverwacht overlijdt, heeft dat ogenschijnlijk geen zware gevolgen voor haar directe omgeving. We krijgen te zien hoe haar achtergebleven vriend omgaat met het verlies, hoe hij wordt opgevangen door zijn buren en familie en vooral hoe de toenadering tot zijn Parijse schoonzus Zoé hem opnieuw in staat stelt om met zijn leven door te gaan.

Meer dan een film over de rouwverwerking is CE SENTIMENT DE L’ÉTÉ evenwel een ode aan het leven en meer specifiek het leven in de metropool. Al is Mikhaël Hers geen Eric Rohmer. Rustig meanderend focust de film zo op sfeer dat het gaat ontbreken aan stuwkracht: drie opeenvolgende zomerseizoenen, drie verschillende steden, drie verschillende talen. Op zijn smalst glijdt de film met een ingehouden Anders Danielsen Lie in schabouwelijk Frans gewoon van je af. Op zijn best ervaar je de veerkracht van de jonge stadsgeneratie als welgekomen ruggensteun in moeilijke tijden. De stad als een soort van alles omarmende moederkloek wekt in elk geval meer sympathie op dan de personages die daarin ronddwalen.

De hippe wijken en de parken, of die zich nu in Berlijn, Parijs of New York bevinden, bieden een gezellige comfortzone, met iedereen in een nonchalant zomers topje of short; niemand die daarvan opkijkt. Op een wandeling in New York doen Lawrence en Zoé gewoon even mee met balletjes slaan op een speelplein, zonder ook maar even het gesprek te onderbreken. Iedereen gaat doodgemoedereerd zijn eigen gang. De vele societyfeestjes op de dakterrassen nodigen uit tot gezellig keuvelen en een rustig voortkabbelend leven. Zo wordt zelfs de dood niet meer dan een fait divers binnen het leven.

Luchtige conversaties, zomerse ontmoetingen en nieuwe flirts, het maakt allemaal niet zoveel uit. De hoofdtoon blijft vriendelijk en voorkomend, alsof de camera met een zekere pudeur op een afstand wordt gehouden van elke intimiteit. Elegantie die elke pathos overstijgt, daar lijkt het in CE SENTIMENT DE L'ETE/THIS SUMMER FEELING om te gaan. Vol melancholie en vlot, dat zeker wel, maar tegelijk ook met bitter weinig body.

Geschreven door HUGO BERNAERS

Ce sentiment de l’été

17/02/2016