Centaur

“Het paard is de vleugels van de mens.” Met dat Kirgizische spreekwoord opent CENTAUR, een zoektocht naar vrijheid tussen vervlogen tradities en nieuwerwetse ontwikkelingen.

Filmmaker Aktan Arym Kuba (The Light Thief) vertolkt zelf het hoofdpersonage, een vijftiger van wie de meeste mensen de naam zijn vergeten, maar die omwille van zijn voorliefde voor paarden bekendstaat als Centaur. ’s Nachts bevrijdt hij paarden uit hun stal om samen met hen zonder zadel te galopperen over de prachtige weidse landschappen. Ooit werkte hij als filmoperateur; een poster van The Red Apple (Tolomush Okeyev, 1975), een Kirgizische film uit Sovjettijden, hangt aan de muur van zijn woning. Nog altijd loopt hij rond met een filmblik, onderweg naar een huis in aanbouw waar hij aan het dak werkt, voorbij het voedselkraampje waar hij met de verkoopster flirt. Met haar spreekt hij ook over de Bollywoodromance Sangam van de populaire Indiase filmer Raj Kapoor. Die films en de plek waar ze getoond werden behoren echter tot het verleden, want de bioscoop is nu een moskee. Dat maakt van CENTAUR nog geen eenduidige afrekening met religieus conservatisme, want nam de profeet Mohammed geen paard om naar Allah te kunnen gaan?

“CENTAUR is een moderne parabel over mensen die hun roots verliezen en soms dramatische pogingen ondernemen om de gebroken band met het mythische verleden te herstellen”, stelt Kubat. Zijn hoofdpersonage kan het verlangen om opnieuw aan te knopen bij dat verleden slechts moeizaam verwoorden. “We zijn onze vleugels, onze levenskracht kwijtgeraakt”, snikt hij als hij zich voor zijn diefstallen moet verantwoorden, gevolgd door een wat warrige uitleg over de patroonheilige van de paarden Kambar Ata. CENTAUR boort allerlei legenden aan, van Griekse tot Kirgizische oorsprong. Tegelijk zien we het oprukkende moderne leven waarin racepaarden een prestigieus bezit zijn van corrupte nouveau riches. Centaurs zwijgende zoontje heeft oor voor de verhalen van zijn vader, andere kinderen verliezen zich helemaal in computerspelletjes. Toch verliest CENTAUR – enkele naar kitsch neigende slowmotionbeelden doen nauwelijks afbreuk aan de fraaie fotografie – zich nooit in een makkelijke tweedeling.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Centaur

21/03/2018