C'est ça l'amour

In 2014 kreeg Claire Burger de Gouden Camera als coregisseur voor 'Party Girl'. Met C’EST ÇA L’AMOUR gaat ze solo. De film vertelt hoe Mario na twintig jaar in de steek gelaten wordt door zijn vrouw. Zijn dochters blijven echter bij hem. Het pad naar evenwicht dat ze bewandelen, is met doornen bezaaid.

Het familiedrama begint na de scheiding waarvan niet de redenen van belang zijn, maar wel de explosieve kracht van de leegte en de rouw die daarmee gepaard gaan. In de hoop dat zijn ex bij hem terugkeert, geeft Mario zich op voor een theaterproject waarvoor zij werkt. Het stuk, waarin iedereen zichzelf moet spelen, weerspiegelt het filmverhaal: langzaam ontdekken de personages wie ze zijn en wat ze voor elkaar kunnen betekenen. Thuis moet de onzekere knuffelbeervader Mario (een schitterende Bouli Lanners) alleen voor zijn twee dochters zorgen. Frida, de jongste, rebelleert en wordt verliefd op een meisje. Niki, de oudste, wil haar eigen leven leiden en neemt de rol van verzoener op. Dit zorgt voor zowel confronterende als erg tedere scènes. De situatie escaleert toch en de meisjes gaan bij hun moeder wonen. Mario krijgt nu de kans zichzelf te vinden en wordt als een schone slaper gewekt, niet door een liefdeskus, maar door een bevrijdende kus. Hij slaagt erin de draak van de onzekerheid te verslaan.

Zoals de titel aangeeft, zoeken de personages in deze film naar de liefde in haar vele vormen (familie, vrienden, hobby’s, kennis …) en wat je langs deze weg doorgeeft aan de anderen. Bezoekjes aan tentoonstellingen, de aanwezigheid van theater, ballet en (klassieke) muziek in de film wijzen op de vitale, niet elitaire band met kunst en cultuur die Mario aan zijn kinderen wil doorgeven. Het is ook de nalatenschap van de vader van de regisseur. Burger maakt met deze sterk autobiografische film schoon schip met de scheiding van haar ouders waar ze als jongere niets van begreep. Haar complexe liefdesleven neemt ze er eveneens mee onder de loep. Mario beseft net als Burgers vader wat hij uiteindelijk voor zijn kinderen kan betekenen. En dat is liefde.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door ILSE VAN BAELEN

C'est ça l'amour