The Change-Up

Dave is een hardwerkende, ambitieuze advocaat en familieman die ‘s nachts opstaat om zijn tweeling de papfles te geven, Mitch een luie playboy die wanneer het donker is alleen maar oog voor vrouwelijk schoon heeft. Dave woont met zijn vrouw in een statig en babyonvriendelijk huis, Mitch leeft in een rommelig, studentikoos appartement. Tijdens een dronken avondje uit bekent Dave jaloers te zijn op het wilde leven van zijn vrijgevochten vriend. Mitch countert met “Je wordt omringd door mensen die om je geven, wat wil je nog meer?”. Het antwoord laat niet op zich wachten: “Seks met vreemden!”. De vrienden plassen in een fontein-met-standbeeld, murmelen “ik wou dat ik jouw leven had”, de wereld staat even stil en ‘s morgens ontwaken ze in het lichaam (en het leven) van de ander.

Dat is het begin van een verrassend Freudiaanse lichaamsruilkomedie waar de scatologische grappen (uit de context gelichte Apatow- en Farrely-momenten) amper de homo-erotische ondertoon (de fascinatie voor de eigen/elkaars penis is groot) verbergt. THE CHANGE-UP is natuurlijk ook een metaforisch verhaal, een sprookje dat vertelt hoe een ‘out of body’-ervaring twee vastgeroeste mannen helpt om te veranderen. Door het eigen leven via andere ogen te bekijken, vanuit een andere onderbuik te beleven, worden de twee zich van heel wat bewust. Dave beseft dat hard werken zonder communiceren in een gezin/relatie niet volstaat, Mitch overwint de angst om zich emotioneel bloot te geven en zich te binden. Beiden ontdekken dat het gras niet elders groener is maar wèl daar waar men het zelf verzorgt.

David Dobkin (Wedding Crashers, Fred Claus) tekent voor een morele komedie die leuke slapstickscènes afwisselt met flauwe platvloerse gags (waar ook baby’s worden bij ingeschakeld) en door het ijzersterke komische duo Ryan Reynolds-Jason Bateman wordt gedragen. De acteurs voorkomen dat de film afglijdt naar het ridicule, wansmakelijke of melige. Vooral Reynolds is sterk als fragiele Peter Pan, als eeuwige puber die met tegenzin volwassen wordt. Terwijl Bateman ervoor zorgt dat zijn saai personage sympathiek blijft. Sympathiek maar niet onvergetelijk. Wat ook geldt voor THE CHANGE-UP. Genietbaar maar niet wereldschokkend origineel. ×

Geschreven door IVO DE KOCK

The Change-Up

28/12/2011
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2011
Distributeur: 
UPI

Media: 

Trailer: 

sXdvyMlW4x4

onomatopee