Charlie’s Country

Wanneer Charlie, de titelheld uit CHARLIE’S COUNTRY, zijn sigaretten in het vuur gooit, weet je dat er iets te gebeuren staat. Het moment is vergelijkbaar met dat van Christopher McCandless die in het overlevingsdrama Into the wild (2007) zijn geld verbrandt voor hij de bewoonde wereld verlaat.

Charlie, een Aboriginal in de Australische Northern Territories, leeft al een tijdje in onmin met zijn blanke medemens. Wanneer de politie ook nog zijn geweer en speer afpakt, heeft hij er schoon genoeg van en besluit hij ‘to go bush’ (een Australische uitdrukking voor: gaan zwerven). Hij wil opnieuw in de wildernis gaan leven volgens de tradities van zijn voorouders, voor zijn land werd gekoloniseerd. De odyssee van Charlie wordt behalve een fysieke trip ook een metaforische zoektocht naar het moederland. Maar de reis verloopt niet zonder problemen en de uitkomst is onzeker. De Nederlands-Australische cineast Rolf de Heer is niet aan zijn proefstuk toe, want over de Aboriginalcultuur maakte hij eerder al The Tracker (2002) en Ten Canoes (2006, winnaar van de grote prijs op Film Fest Gent).

CHARLIE’S COUNTRY is opnieuw een eerlijke reflectie over de moeilijke verhoudingen tussen de oorspronkelijke en de nieuw binnengekomen bewoners van Australië. Problemen zoals het woekerende alcoholisme binnen de Aboriginalgemeenschap en het subtiele racisme van sommige blanke Australiërs worden daarbij niet uit de weg gegaan. De hoofdrol wordt vertolkt door David Gulpilil, zowat de bekendste Aboriginalacteur. Denk maar aan de cultfilm Walkabout, of nog aan The Last Wave, Crocodile Dundee, Rabbit Proof Fence en Australia. Met zijn schalkse oogopslag, laconieke kwinkslagen en occasionele scheldtirades domineert hij de film, waarbij hij voortdurend overstapt van het Engels op zijn eigen taal.

Tegelijk overtuigt hij tijdens momenten van emotionele verwarring en twijfel. Voor zijn vertolking kreeg hij in 2014 op het Filmfestival van Cannes de prijs van beste acteur in de sectie Un Certain Regard. Bovendien schreef hij mee aan het scenario, dat deels op eigen ervaringen is gebaseerd. Met zijn onnadrukkelijke beeldregie en gevoel voor ritme en sfeer is De Heer de ideale regisseur voor dit fijnzinnige drama over ontworteling en aanhoudende cultuurschok.

Charlie’s Country

29/04/2015
2014