The Children Act

Ze komen tegenwoordig in snel tempo op ons af, de Ian McEwan-verfilmingen: THE CHILDREN ACT is de eerste van twee die in evenveel weken in onze bioscopen een release krijgt. Net als voor 'On Chesil Beach' bewerkte McEwan ook ditmaal zijn boek zelf tot scenario.

Centraal in THE CHILDREN ACT staat Fiona Maye, een Britse rechter die moet optreden in het belang van minderjarigen. Op een dag krijgt ze de zaak van Adam Henry voorgeschoteld, een 17-jarige kankerpatiënt die een levensreddende bloedtransfusie moet ondergaan, iets waar zijn ouders zich als Jehova’s getuigen hardnekkig tegen verzetten, en hijzelf ook, zo blijkt wanneer de rechter de ongewone beslissing neemt de jongen in het ziekenhuis te gaan ondervragen. Net terwijl ze zich over dat levensbepalend salomonsoordeel beraadt, acht haar echtgenoot Jack het moment rijp hun huwelijk in vraag te stellen: hij is het beu een tweederangsrol in Fiona’s leven te moeten spelen, ergens op de achtergrond van het gerechtelijke werk waar ze zo door geobsedeerd is. Sterker nog: hij vraagt haar gewoon rechtuit of het oké is als hij een maîtresse neemt, aangezien ze toch al (zo heeft hij netjes bijgehouden) elf maanden geen seks meer gehad hebben. De gevolgen laten zich raden: zij lacht Jacks idee weg, hij gaat tóch vreemd, en zij schopt hem het huis uit.

Tot zover – we zijn dan ongeveer halverwege de film – was regisseur Richard Eyre erin geslaagd onze aandacht vast te houden, helaas leek het daarna alsof hij niet meer wist hoe hij het wild allerlei richtingen uitwaaierende scenario bij elkaar moest houden: stond hij nu een klassieke rechtbankfilm, een huwelijksdrama, een morele fabel of een alternatieve coming of age te maken?
De potpourri van ideeën en verhaallijnen heeft een warrig, onevenwichtig resultaat, dat alleen staande wordt gehouden door de acteurs: de rol van rechter is Emma Thompson op het lijf geschreven, de jonge Fionn Whitehead (Dunkirk) overtuigt als de gelovige jongen, en de immer uitstekende Stanley Tucci maakt van zijn rare rol als menselijk decorstuk in Fiona’s leven wat ervan te maken valt. Verzachtende omstandigheden, maar het verdict luidt toch: THE CHILDREN ACT laat geen overtuigende indruk na.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door GEERT OP DE BEECK

The Children Act