Top of the Lake: China Girl

Vier jaar na het kritische succes van het sfeerrijke 'Top of The Lake', dat zich afspeelde in het adembenemende maar onherbergzame Nieuw-Zeeland, keert cineaste Jane Campion samen met Gerard Lee terug naar de televisiewereld voor een vervolg. TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL boort een nieuw hoofdverhaal aan op een fundamenteel andere locatie: het urbane Sydney.

Elisabeth Moss (Mad Men, The Handmaid’s Tale) herneemt haar destijds met een Golden Globe bekroonde hoofdrol met brio. Vier jaar na de zaak van het verdwenen zwangere twaalfjarige meisje Tui en het oprollen van een pedofielennetwerk, belanden we ook hier weer in moreel verwerpelijke milieus. De wereld van prostitutie vormt de aanleiding voor een gelaagde en gure situatieschets met een feministische insteek, die het wijdverspreid seksisme in de samenleving aankaart. De originele miniserie, die aanvankelijk geen tweede jaargang zou krijgen, werd integraal gescreend op het Sundance Film Festival van 2013 en hernomen later dat jaar op de Berlinale. Campion bekleedde een vroege voortrekkersrol in dat intussen wijdverspreide concept van het vertonen van artistieke tv-reeksen op filmfestivals. Met als ondertitel CHINA GIRL volgde ditmaal de wereldpremière op het filmfestival van Cannes, waar de serie net als het nieuwe seizoen van Twin Peaks gescreend werd voor de verzamelde pers.

Campion zong in een interview dan wel de lof van de hedendaagse televisieseries met hun narratologische diepgang en hun artistieke vrijheden die in schril contrast staan met Hollywood prefab, ze blijft een vrouw van de cinema die via alternatieve wegen het cinematografische potentieel ten volle wil benutten. Campion filmt samen met coregisseur Ariel Kleiman – Garth Davis uit het eerste seizoen was niet beschikbaar – ook nu weer een erg compacte serie die in feite dichter aanleunt bij het filmmedium. Ze overtreft zichzelf in dit superieure vervolg, dat genuanceerder en complexer is. Tegelijkertijd is de reeks wel een tikje conventioneler geworden door de locatiewissel. De idyllische maar in de kern rotte rurale context leende zich perfect voor de mystieke sfeer vol duister sluimerende seksuele en psychologische ondertonen. Daar blijft Campion, niet in het minst dankzij de broeierige cinematografie en de spaarzame elektronische soundtrack, ook sterk op inzetten binnen het perspectief van de grootsteedse onderwereld. Het werkt hier evenwel iets minder goed, omdat de narratieve logica contextueel aan belang wint, maar wel eens durft haperen door de nog steeds poëtische, flou kabbelende mystiek. De plot maakt bij momenten nogal gemakkelijk gebruik van absurde toevalligheden.

Wanneer het lijk van een jonge Thaise prostituee in een koffer aanspoelt op het strand, bijt Robin zich samen met haar nieuwe partner Miranda – een zelfverklaarde fan van Robin – vast in de zaak. Robin blijkt daarbij indirect een persoonlijke connectie met het onderzoek te hebben. Ze torst haar traumatische verleden met zich mee, waarin ze zwanger werd na een groepsverkrachting en haar kind opgaf voor adoptie. Een eerste ontmoeting met haar intussen bijna achttienjarige dochter en haar gegoede burgerlijke pleegouders wordt onder impuls van haar gierende emoties opgezet. De vooralsnog minderjarige dochter heeft een relatie met de veel oudere Puss. Nomen est omen: Puss presenteert zichzelf als een soort verlichte geest die ver boven de kleinburgerlijke moraal staat, maar hij blijkt allesbehalve een ideale schoonzoon te zijn. Hij is een vage docent en bovenal een guur type dat in een bordeel woont. Zonder verder nog iets van het verhaal prijs te willen geven, kunnen we stellen dat TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL het narratief op een beklijvende manier ontvouwt en met mondjesmaat de details in het grote geheel laat samenvallen.

Maak kans op de dvd van TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL door te mailen naar [email protected]. Met dank aan Lumière.

Geschreven door NIELS LAVEREN

Top of the Lake: China Girl