Cirque Du Soleil: Worlds Away 3D

De hoogtepunten, zeg maar The Best Of uit 7 shows van het wereldvermaarde (Canadese) gezelschap Cirque du Soleil, zitten samengebald in deze opzienbarende 3D-film, zeker voor wie Cirque du Soleil nog nooit live aan het werk heeft gezien.

Bij de theatershow van Cirque du Soleil weet je als toeschouwer amper naar wie of wat te kijken, in de film word je gegidst door een meisje dat met grote ogen in deze kleurrijke werelden van het circus ronddoolt op zoek naar de 'aerilist' (luchtacrobaat), voor wie ze een speciaal boontje heeft.

Al onmiddellijk mogen we genieten van een kunstig waterballet – James 'Avatar' Cameron produceerde, vandaar allicht. Andrew Adamson, bekend van Shrek onder meer, regisseerde deze overheerlijke potpourri van lucht- en waterchoreografieën, met een weergaloze verbeelding vormgegeven zowel qua acrobatie als makeup, costumering tot en met allerlei bizarre  situaties en attributen.

Via Circus Marvelous' worden we geïntroduceerd in de wonderlijke wereld van het gewone circus om dan samen met onze twee hoofdrolspelers in een gigantische, allesverslindende zandhoop te verdwijnen naar een ander, nog wonderbaarlijker universum. Ronduit verbluffend wordt het zelfs wanneer een 6-tal Beatlessongs, van Lucy in the Sky with Diamonds tot Mr. Kite, als achtergrond (of inspiratiebron?) dienen voor een spektakelshow à la Las Vegas (waar deze shows doorlopend te zien zijn). En niet nadat een driewielertje zonder peuter (je ziet alleen twee trappende gele laarsjes) het meisje verder loodst...

Adamson heeft zijn uiterste best gedaan om (de wervelende shows van) Cirque du Soleil zowel letterlijk als figuurlijk in perspectief te plaatsen maar er gaat uiteraard niets boven de live-ervaring. In die zin is de film de beste publiciteit. Voor als ze – Cirque du Soleil telt intussen om en bij de 5000 'werknemers' en/of artiesten – nog eens in de buurt zijn.  Ga dat zien!

Geschreven door FREDDY SARTOR

Cirque Du Soleil: Worlds Away 3D

13/04/2013