Clouds of Sils Maria

Meer dan nostalgie hangt er een waas van weemoed in CLOUDS OF SILS MARIA, de prachtige elfde film van Olivier Assayas. Toen ze amper achttien was had Maria Enders succes met haar vertolking van Sigrid in het theaterstuk The Maloja Snake van Wilhelm Melchior. Haar rol van ambitieus, charmant meisje dat de rijpere vrouw Helena tot zelfmoord dreef, maakte van haar op slag een beroemdheid. Twintig jaar later wordt diezelfde Maria (Juliette Binoche, opvallend naturel), op het toppunt van haar roem voorgesteld om hetzelfde theaterstuk te hernemen, deze keer in de rol van … Helena. Het kan verkeren.

De piepjonge schoonheid is nu een rijpe beauté. Maria ziet zich van het ene op het andere moment aan de andere kant van de spiegel. Haar tegenspeelster nu is een afgepoeierd, bloedmooi meisje, overkokend van ambitie, een reflectie, een soort reïncarnatie van haarzelf. Ook al oogt het als een typisch starletje uit de Hollywoodstal, niet te beroerd voor een of ander schandaaltje als het haar bekendheid maar ten goede komt… Maria wordt ineens geconfronteerd met haar eigen vergankelijkheid, het ouder worden. Als actrice. Als vrouw. Het repetitieproces, waarvoor ze is afgereisd in gezelschap van haar assistente naar Sils Maria, een afgelegen oord in de Zwitserse Alpen, vordert maar moeizaam.

Herhaaldelijk heeft ze de neiging om haar rol terug te geven. Tot ze onder hun beidjes besluiten naar het natuurfenomeen zelf te gaan kijken, The Maloja Snake (boven de Italiaanse meren ontstane wolken die zich nadien door de valleien van de Alpen kronkelen zoals een slang), vereeuwigd in de documentaire van 9 minuten, Das Wolkenphäniomen von Maloja door de bekende Anton Fanck in 1924 gefilmd. Filmer Olivier Assayas is behalve ex-filmcriticus ook cinefiel en filmkenner.

En dus zie je tal van referenties zoals naar het van 1950 daterende All About Eve van Joseph Mankiewicz – de rivaliteit tussen twee vrouwen met een leeftijdsverschil van twintig jaar - tot het indringende Persona (1966) van Ingmar Bergman toe. Speciaal voor Binoche concipieerde hij CLOUDS OF SILS MARIA; 25 jaar geleden had hij het scenario geschreven voor Rendez-vous van André Téchiné, het debuut van … Juliette Binoche. Alsof de actrice haar eigen woorden wou verfilmd zien toen ze zei: “Wij zijn de gevangenen van onze herinneringen.”

Geschreven door FREDDY SARTOR

Clouds of Sils Maria

20/08/2014