Crimson Peak

“Geesten bestaan. Ik ontmoette ze voor het eerst toen ik 10 jaar was”. Met deze huiveringwekkende woorden begint CRIMSON PEAK, de nieuwe film van Guillermo Del Toro. Tijdens een bezoek aan haar vader ontmoet Edith Cushing de jonge, gekwelde Thomas Sharpe. Het is meteen liefde op het eerste gezicht. Carter Cushing ziet de prille liefde tussen zijn dochter en de mislukte ingenieur echter niet zitten en beveelt in het geheim een onderzoek naar Sharpe. Na het mysterieuze overlijden van haar vader trouwen Edith & Thomas en trekken ze zich samen met Lucille, de zus van Thomas, terug in Allerdale Hall. Het verwaarloosde landgoed herbergt echter meer geheimen voor Edith dan goed voor haar is.

Del Toro had vooraf in interviews aangekondigd dat hij enerzijds een hulde wou brengen aan de gothic novels van onder andere Ann Radcliffe, anderzijds was het ook de bedoeling om een hommage te brengen aan de “grandes dames” van de spookhuisfilms zoals The Haunting van Robert Wise en The Innocents van Jack Clayton. In het eerste uur lijkt Del Toro wonderwel in zijn missie te slagen.Tochtige gangen, vlinders die krioelen over vergeeld behangpapier en een ronduit angstaanjagend landgoed dat voor één keer niet is opgebouwd uit computerpixels zorgen voor een donkere, gotische sfeer. De vele verwijzingen naar andere horrorklassiekers zullen ook de genrefanaten ruimschoots kunnen bekoren. Zo verwijst Ediths achternaam  rechtstreeks naar Peter Cushing, de legendarische griezelacteur uit de Hammerfilms. De scène waarin een geest uit een bad kruipt en het hoofdpersonage achtervolgt, is dan weer een expliciete verwijzing naar The Shining van Stanley Kubrick. 

Zoals zoveel iconoclastische filmmakers die hun publiek met visuele flair willen betoveren, komt ook Del Toro in de problemen wanneer hij een plot moet afwerken. De bovennatuurlijke premisse van de film krijgt op het einde jammer genoeg geen bevredigende uitwerking.  Daarvoor blijven er te veel ideeën onafgewerkt liggen. Zo wordt er bijvoorbeeld weinig aangevangen met het ingenieursschap van Thomas Sharpe en met het feit dat Edith spookromans schrijft. Niettemin spreekt het in het voordeel van de filmmaker dat hij weigert  zich over te geven aan 21ste eeuwse, expliciete horroreffecten om het plot voort te stuwen. Maar al te goed beseft Del Toto dat echte horror ligt in het geweld, mentaal en fysiek, dat mensen elkaar aandoen. Spoken, geesten en monsters zijn daarvan veeleer een symbolische veruiterlijking. De gothic novels hadden dat in de 19de eeuw al begrepen, CRIMSON PEAK is daar een duidelijke erfgenaam van. Wat overblijft is een klassiek verfilmd spookhuisverhaal dat iets te lang blijft hangen in zijn barokke sfeer om te blijven boeien.

Geschreven door BRECHT CAPIAU

Crimson Peak

21/10/2015
Regisseur: 
Genre: 
Productiejaar: 
2015
Distributeur: 
Sony

Media: