Cunningham

Merce Cunningham (1919-2009) is voor velen de grondlegger van de postmoderne dans. Hijzelf is echter meer bescheiden: "Ik ben een danser", zegt hij en omzeilt zo de manie van journalisten om alles in vakjes en genres onder te brengen. Ook de regisseur van deze ravissante documentaire legt de nadruk op de dans als ervaring.

Alla Kovgan overloopt Cunninghams choreografieën van 1942 tot aan het begin van de jaren 1970, maar voor een situering binnen de geschiedenis of bepaalde dansstromingen moet je niet bij deze documentaire zijn. Ook de te verwachten vergelijking met tijdsgenoten als Trisha Brown of Lucinda Childs blijft achterwege. Kovgan dompelt je daarentegen anderhalf uur onder in het universum van Merce Cunningham. Archiefbeelden en interviews met Cunningham wisselen af met beelden begeleid door voice-over stemmen. Zijn samenwerkingen met John Cage, Jasper Johns, Andy Warhol en Robert Rauschenberg komen aan bod, maar Kovgan diept ze niet uit. Cunninghams intieme relatie met John Cage wordt gesuggereerd. Het zijn allemaal schijnbaar onbelangrijke details in een documentaire die, via briljant in beeld gezette hedendaagse opvoeringen van enkele klassieke choreografieën van de meester, de focus legt op de ervaring.

In die zin is CUNNINGHAM een onconventionele documentaire. Geen opsommingen, analyses of stroop aan de baard hier, wel de sensatie van deel te nemen aan een voorstelling. Om dit te bereiken werd voor 3D geopteerd. Wim Wenders bezigde deze techniek met succes voor zijn film over de Duitse choreografe Pina Bausch, hét monument van het Europese danstheater. Vreemd detail: zowel Pina Bausch als Merce Cunningham (hét monument van de Amerikaanse postmoderne dans) overleden in 2009. Een bizar toeval ... en een ferme klap voor de danswereld. In tegenstelling tot Kovgan, streefde Wenders een bepaalde vorm van volledigheid na in zijn selectie uit het oeuvre van Pina Bausch. CUNNINGHAM eindigt abrupt anno 1972. De periode 1942-1972 beslaat een intens creatief en vernieuwend hoofdstuk uit de man zijn oeuvre, maar Cunningham bleef wel degelijk scheppend tot aan zijn dood. Deze documentaire biedt een boeiende introductie tot de figuur en het werk van Cunningham, maar is hoofdzakelijk een meeslepende reis doorheen bijna fysiek voelbaar gemaakte choreografieën, die schitteren in kleur en diepte en af en toe baden in een bedwelmend chiaroscuro.

Vertoningen: cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Cunningham

07/10/2020