A Cure for Wellness

De affiche en trailers liegen niet: Gore Verbinski’s nieuwe film is een feest om naar te kijken. Zowat het hele verhaal speelt zich af in een wellnesscentrum in een oude burcht boven op een heuvel omgeven door majestueuze alpentoppen. Het kuuroord zelf is een potpourri van verleidelijke architectuur en claustrofobische gangen met soms erg bizarre ontspanningsfaciliteiten. Van rustgevende schoonheid tot hallucinogene waanzin, de beeldcomposities schieten keer op keer raak.

Lockhart is een ambitieuze yuppie die de CEO van het bedrijf waarvoor hij werkt moet terughalen uit het kuuroord om een monstrueuze fusie van de ondergang te redden. Promotiegeil als hij is, heeft hij geen enkele voeling met de bejaarde miljonairs die er willen ontsnappen aan hun stresserende beroepsleven. De directeur van het complex is echter niet van plan om zijn patiënt zomaar te laten vertrekken en voor hij het goed en wel beseft, raakt Lockhart verstrikt in een maalstroom van intriges en onverklaarbare fenomenen.

De film schiet gezwind uit de startblokken, om over te gaan in een lang middenstuk waarin een unheimliche sfeer opgebouwd wordt en mondt ten slotte uit in een gothic griezelsprookje. De plot is radicale kitsch, en een hommage aan de aloude griezelfilms met Vincent Price is altijd welkom, ware het niet dat geen enkele B-film een speeltijd van twee en een half uur overleeft. De kijker krijgt veel te veel tijd om zich te verwonderen over alle plotgaten, ongeloofwaardigheden en vlakheid van de personages. Niet dat Hollywoodproducties de B-filmcodes niet zouden aankunnen: Scorsese tilde Shutter Island naar een hoger niveau met een ontknoping die al het voorafgaande op losse schroeven zette, Kubrick trok langzaam maar onafwendbaar onze strot dicht in The Shining. Verbinski’s film kaatst echter alle richtingen uit. Van gothic horrorpastiche à la Guillermo del Toro stuiteren we zonder verpinken naar het absurdisme van The Naked Lunch. De regisseur van de eerste drie Pirates of the Caribbean-films en The Lone Ranger gaat een stuk eigenzinniger en compromislozer te werk dan we van hem gewend zijn en we danken hem ervoor. Nu nog een strak scenario op de kop tikken en een gevoel voor timing aankweken en deze stilist kan eindelijk bewijzen dat hij meer is dan een goudschijtende ezel voor de grote productiehuizen.

A Cure for Wellness

15/02/2017
2015