De achtste dag

Aan films over de kredietcrisis van 2007-2008 geen gebrek. Spraakmakende fictie vinden we onder andere bij 'The Big Short' (2015), 'Margin Call' (2011) en 'Wall Street: Money Never Sleeps' (2010). Van non-fictiezijde was er de Oscarwinnende documentaire 'Inside Job' (2010), waarin het verhaal vanuit Amerikaans perspectief werd verteld. Over een specifiek onderdeel, namelijk het teloorgaan en de redding van de Belgisch-Nederlandse bank Fortis/ABN-Amro, is er nu de documentaire DE ACHTSTE DAG.

Achter die Bijbelse titel gaat het relaas schuil van hoe de vertrouwenscrisis rond die financiële instelling (al dan niet) werd bedwongen. Toen in september 2008 de kredietcrisis de hele Europese banksector dreigde aan te tasten was de Fortisgroep, waarvan het aandeel pijlsnel aan waarde verloor, het grootste zorgenkind en meteen ook een test voor de levensvatbaarheid van het hele systeem. In acht dagen tijd bedachten de Belgische en Nederlandse regeringen een (soort) oplossing, met een uitkoopscenario en de nationalisering van de respectieve onderdelen van de financiële groep. Het is sowieso nuttig om een en ander chronologisch gepresenteerd te zien in een omvattend verhaal, tegen de achtergrond van de bekende culturele verschillen tussen ‘plantrekkende’ Belgen en ‘betweterige’ Hollanders.

Vormelijk is dit een oerklassieke documentaire, waarbij de toenmalige politici en bankiers als talking heads in beeld komen. Het verhaal wordt mooi opgedeeld in hoofdstukken en ietwat brave slowmotionbeelden geven ook telkens een sfeerimpressie van de stad (Brussel, Den Haag, Frankfurt, Dublin enzovoort) waarin dat bewuste onderdeel zich afspeelt. De rest is minder geslaagd. Kozen de makers er bewust voor om zo weinig mogelijk archiefmateriaal te gebruiken of beschikten ze daar gewoonweg niet over? Het antwoord is onduidelijk, feit is dat het gebezigde alternatief onbevredigend en zelfs dubieus is. Regisseur Yan Ting Yuen (Mr. Hu and the Temple, Het geheim van de HEMA) en debuterend coregisseur Robert Kosters ensceneren de nachtelijke onderhandelingen via re-enactments, onscherp gefilmd in overbekende kantoorsituaties. Deze flou artistique is moordend voor een film die juist dicht bij de feiten wil blijven om daar vervolgens conclusies aan vast te knopen. De ongeïnspireerde elektronische riedels van Michelino Bisceglia op de soundtrack helpen ook al niet.

Pas op het einde trekken de makers het verhaal open en stellen ze de relevante morele vragen: heeft de financiële wereld ooit schuld bekend voor het wanbeheer? Was de oplossing afdoend en structureel? Is ons financieel-economische systeem fundamenteel gezond of veeleer een reus op lemen voeten? Niet alleen komen die vragen veel te laat, ze worden ook uitsluitend gesteld aan de toenmalige hoofdrolspelers. En net van hen kun je moeilijk verwachten dat ze hun eigen legitimiteit op het spel zetten.

Vertoningen: docpoppies.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

De achtste dag

22/05/2018