De Behandeling

Duister over de gehele lijn, dat is het minste wat je van De behandeling, de nieuwe film van Hans Herbots, kunt zeggen. Dat begint uiteraard bij de bron, The Treatment van de Britse thrillerschrijfster Mo Hayder, die sinds haar debuut Birdman (waarmee The Treatment een tweeluik vormt) naam maakte met tot in de horribele details beschreven fysieke en psychische gruwel.

Haar verhaal over een politie-inspecteur die via een nieuwe zedenzaak de verdwijning van zijn broertje twintig jaar geleden herbeleeft, werd door scenarist Carl Joos (The Broken Circle Breakdown¸ De zaak Alzheimer en voor televisie o.a. In Vlaamse velden) en regisseur Herbots (Verlengd weekend en Bo) naar het Antwerpse overgeplaatst. Met Geert Van Rampelberg als getormenteerde politieman wiens eigen demonen hem achternazitten.

De fotografie van Frank van den Eeden (DOP voor de films van Fien Troch, The Invader, Het Vonnis) maakt van De behandeling bovendien een sombere, zompige film die zich wentelt in een gebrek aan natuurlijk licht. Resultaat is onder meer een fraaie nachtscène in een bos waarin helikoptergeluiden er even in slagen de nogal traditionele, hevig aangezette muziek weg te blazen. Herbots schuwt expliciete verwijzingen naar specifieke feiten, maar herinnert wel aan enkele onverkwikkelijke pedofilieschandalen.

Toen The Treatment uitkwam, gaf Hayder aan de Vlaamse thrillerrecensent John Vervoort toe dat ook de zaak-Dutroux haar had geïnspireerd. Nu verwijst Herbots in zijn perstekst naar Michel Fourniret en Ronald Janssens, “Ogenschijnlijk normale mensen, die gedreven worden door driften die voor ons onbegrijpelijk zijn. Of die we niet graag van dichterbij bekijken, uit angst er elementen van onszelf in terug te vinden? Want dader worden en slachtoffer zijn liggen soms dichter bij elkaar dan we vermoeden.”

Voor Hayder is schrijven over goor geweld een manier om angsten te bezweren. Herbots’ verfilming kiest meer voor de actiegedreven psychologische thriller dan voor de horror. Hoe anders was het wellicht gelopen als het productiehuis van de Resident Evil-films zo’n tien jaar geleden zijn rechten op Hayders Birdman had kunnen verzilveren in een film… Hoewel het misogyne thema wat botweg afgewikkeld wordt, kluistert de jacht op de perverse indringer je tot op het eind aan je stoel.

De Behandeling

29/01/2014
2014