De chaque instant

De documentaire ‘Être et avoir’ (2002), over een Frans dorpsschooltje, groeide uit tot een fenomeen bij pers en publiek. Filmmaker Nicolas Philibert blijft tot op vandaag een vaandeldrager van de observerende, empathische documentaire. DE CHAQUE INSTANT geeft opnieuw blijk van zijn bescheiden, maar niet minder overtuigde mengeling van ethiek en esthetiek.

Een wissewasje is het bepaald niet: verplegers in opleiding leren hun handen reinigen volgens een strikte procedure. De precieze handelingen vormen een voorbereiding op hun stage en op een loopbaan in de zorgverstrekking, waar de duivel in de details zit. Ontsmetten is een zaak van leven en dood in een omgeving vol zieken en verzwakten die krioelt van de bacteriën. Na onder andere de wereld van de doven, een plattelandsschooltje, het Louvre en een radiostation filmt de Franse documentairemaker Nicolas Philibert nu met grote toewijding studenten aan de Fondation Oeuvre de la Croix Saint-Simon in Parijs die in theorie en praktijk kennismaken met verpleegkunde. DE CHAQUE INSTANT is ingedeeld in drie hoofdstukken, telkens met een dichtregel van poëet Yves Bonnefoy als titel, te beginnen bij “Wat beter vastgrijpen dan wat je wegglipt”.

Net als de filmtitel lezen die regels als een ethische én esthetische stellingname van een observerende filmmaker die met zorgzame blik kijkt naar wie hij voor de camera krijgt. Eerst leren de jongelingen in oefensessies hun toekomstige vak, vervolgens passen ze hun kennis in de praktijk toe tijdens een stage en tot slot evalueren ze hun ervaringen in een gesprek met hun docent. In elk moment dat Philibert filmt, is het eerste contact van bijzonder belang: het in de vingers krijgen van nieuwe gewoonten en kennis, de eerste ontmoeting met een patiënt, de confrontatie van heel nabij met geboorte, aftakeling en dood. De jonge verplegers kunnen niet anders dan zich helemaal overgeven aan het moment; soms is dat van een simpele schoonheid, dan weer allesoverweldigend. Anders dan de immense hoeveelheid reportages, documentaires en fictie allerlei die zich in hospitalen afspelen, houdt DE CHAQUE INSTANT zich ver weg van sensatiezucht. Philibert is een filmer van de intimistische eenvoud in een spektakelmaatschappij die schreeuwt om meer, verder en hoger met een besparingslogica van minder, minder, minder … Met zijn ongekunstelde observaties eist hij respect voor verplegers en de zorgsector, en pleit hij voor een cinema van lering en gelijkwaardigheid die zich niet verliest in effectbejag.

Vertoningen: Cinenews.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

De chaque instant

05/12/2018