Interview: Julie Mahieu en Jonas Geirnaert over De Dag

Na ‘Chaussée d’Amour’ (Nathalie Basteyns, 2016) brengt Telenet opnieuw een Vlaamse fictiereeks op het kleine scherm. Filmregisseurs Gilles Coulier (‘Cargo’) en Dries Vos (‘Bad Trip’) werkten samen voor de psychologische thrillerserie DE DAG, over een uit de hand gelopen bankoverval. Elke aflevering biedt een ander perspectief (van politie over gijzelnemers naar slachtoffers) op het gijzeldrama. Ook het scenario kwam tot stand door een samenwerking. Wij spraken met schrijversduo Julie Mahieu en Jonas Geirnaert.

“Het idee ontstond al jaren geleden. Op een avond op café had ik het over een idee voor een fictiereeks en Julie haalde aan dat we misschien konden werken met verschillende perspectieven. Van daaruit is DE DAG beginnen groeien.”

Dit is de eerste keer dat jullie samenwerken. Is het moeilijk om twee visies samen te voegen?
JULIE MAHIEU Wanneer je andere visies hebt, is het simpelweg een kwestie van een gemene deler te zoeken. Vaak kom je dan samen tot iets beters dan een van beide ideeën.

JONAS GEIRNAERT Het was sowieso een sprong in het ongewisse, en de complexe vertelstructuur maakte het er niet makkelijker op. Toch hadden we geen moment het gevoel op verschillende sporen te zitten. Terwijl je denkt en vooral overlegt, beginnen de ideeën uit te kristalliseren. Je voelt welke vorm de serie aanneemt.

Waaruit halen jullie inspiratie?
J. MAHIEU Eigenlijk vooral uit elkaar, door het constante gepingpong van ideeën, zeker wat de personages betreft. We vormen zelf een gezin, dus dat gebruiken we ook om te zien hoe gezinsleden met elkaar omgaan. Voor de rest komt de inspiratie uit erg veel dingen, de ene al bewuster dan de andere.

J. GEIRNAERT Een reeks kan je omschrijven als plotdriven of characterdriven, maar voor mij is dat geen of-of-keuze: het ene inspireert het andere. Het heeft weinig zin je personages al van A tot Z vast te leggen, als je nog aan hun verhalen moet beginnen, of omgekeerd. Naarmate je personages groeien, is het ook leuk te bedenken hoe ze in een bepaalde situatie zouden reageren.

Van waar komt het idee met verschillende vertelstandpunten te werken?
J. MAHIEU Wij zitten hier nu met vier te praten, maar we komen allemaal ergens anders vandaan. Ik vind dat sowieso een interessant gegeven. In de reeks komen totaal verschillende mensen samen in een heikele situatie. Hun verleden zal bepalen hoe ze zich in die situatie gedragen.

J. GEIRNAERT De hervertellingen moesten meer zijn dan louter een vormelijk experiment. We hebben het zo geschreven dat het de spanning verhoogt, dat elke vertelling een stukje toevoegt aan de puzzel. Zo gaat de kijker zelf proberen te achterhalen hoe de vork in de steel zit.

De eerste aflevering volgt de politie. De tweede pas de slachtoffers en de daders. Hoe hebben jullie die volgorde bepaald?
J. MAHIEU We zijn begonnen met de personages die het minste weten, maar wel alles wíllen weten. Zo konden we geleidelijk aan meer informatie prijsgeven. Uiteindelijk weet de kijker meer dan alle personages, omdat ze alle kanten te zien krijgt.

J. GEIRNAERT We hebben elk een standpunt geschreven. Julie heeft de oneven afleveringen over de slachtoffers gemaakt, ik de even afleveringen over de politie. De verdeling is op gevoel gemaakt, maar bleek achteraf een goede keuze. Julies sterkte zit in scènes met weinig woorden. Ze kan goed de menselijke, psychologische kant van een personage schetsen. Ik ben graag bezig met structuur en met hoe de politie praktisch omgaat met de situatie.

Jullie waren ook betrokken bij de casting. Hoe was om gezichten te plakken op de door jullie geschreven personages?
J. MAHIEU Het grappige is dat we tijdens het schrijven sommige acteurs bij andere rollen hadden geplaatst. Tijdens de casting vielen sommige dingen netjes in de plooi, zoals bijvoorbeeld de rollen van Sophie Decleir en Johan Van Assche. Toen Katelijne Verbeke en Bob Snijers de ochtendscène in de badkamer speelden hebben we allemaal erg hard moeten lachen, zo geloofwaardig was het. En dat voor een dramareeks!

J. GEIRNAERT Je kan niet gewoon acteurs samen zetten omdat je weet dat het goede acteurs zijn. Je moet de scène testen om te zien of de verhoudingen kloppen. Daardoor hebben we sommige straffe acteurs en actrices geen rol kunnen geven.

Ging er veel research vooraf aan het uiteindelijke scenario?
J. MAHIEU Ja, we zijn met onderhandelaars gaan praten, die feedback gaven op het scenario. We zijn zo trouw mogelijk gebleven aan hun werkmethode. Soms moet je natuurlijk afwijken van de realiteit. Zo zitten er in het onderhandelaarsbusje normaal zeker zes personen, maar daar hebben we er drie van moeten maken. We zijn ook gaan praten met slachtofferhulp om te weten wat er met slachtoffers van een gijzeling gebeurt. Toch zijn die personages veel fictiever dan die bij de politie.

J. GEIRNAERT Het is sowieso nuttig om te weten hoe het eraan toegaat, of je je daar nu aan houdt of niet. Zonder research zou DE DAG waarschijnlijk meer lijken op een Hollywoodfilm.

Welke reacties van de kijkers verwachten jullie?
J. MAHIEU Ik hoop dat de mensen zich uitgedaagd voelen om mee te denken.

J. GEIRNAERT Tijdens de testvisies waren we verrast van bepaalde theorieën. Bij mij werkt het averechts als alle informatie met de paplepel wordt gegeven en je geen enkele ruimte krijgt voor interpretatie. in DE DAG doseren we het, zodat het plot niet voor de hand ligt, maar dat het toch geloofwaardig blijft. Ik hoop dat het niet een reeks is die je na een dag al vergeet. Dat het nog even aan je vel blijft plakken.

De Vlaamse serie heeft succes in het buitenland en op Netflix. Is er buitenlandse interesse voor DE DAG?
J. MAHIEU De Duitse zender ZDF Neo is verbonden aan onze reeks als producent. Het is zeker ook de bedoeling om aan het buitenland te verkopen.

J. GEIRNAERT In Vlaanderen is het moeilijk om fictie te maken omdat de budgetten onder druk staan. We zitten hier in een klein taalgebied en hebben niet dezelfde budgetten als Frankrijk of Groot-Brittannië. Met het kleine budget maken we wel goede series. Dat buitenlandse zenders mee aan boord gaan is fantastisch. Ook al hebben we minder budget, als we internationaal denken zijn heel veel dingen mogelijk. Ik ben niet pessimistisch. We worden overspoeld door Netflix en buitenlandse series, maar de interesse in lokale series zal zeker blijven.

DE DAG is nu beschikbaar op Telenet Play More en zal later dit jaar door VIER worden uitgezonden.

Geschreven door FIEN POPPE & KAAT MONSIEUR

Interview: Julie Mahieu en Jonas Geirnaert over De Dag

Genre: 
Distributeur: 
Telenet Play More

Media: