De kleine prins

Als we Saint-Exupéry mogen geloven dan kunnen we slechts goed zien met het hart, want het essentiële is voor onze ogen onzichtbaar. "Grote mensen begrijpen nooit iets uit zichzelf en voor kinderen is het vervelend hen altijd opnieuw alles uit te moeten leggen."

Dat is maar één wijze vaststelling waarmee de kleine prins de horizon van een in de Sahara gecrashte piloot verruimt. Net zoals de Franse schrijver-piloot zelf ooit crashte – en dat dan nog eens fataal overdeed op 31 juli 1944, een jaar na de publicatie van zijn wereldsucces – vertelt de piloot uit het boek hoe die kleine buitenaardse prins van asteroïde B 612 met één roos en drie vulkaantjes hem niet alleen uit de Sahara heeft gered, maar ook voor mogelijke dwaallevens heeft behoed.

En dat je best niet je leven lang probeert zoveel mogelijk sterren te verzamelen zoals de zakenman of zoals de koning te geloven dat je over de sterren heerst. En wat hij van de vos leert is van levensbelang: "De echte liefde van de kleine prins is die ene roos op een verre planeet, uniek en speciaal, net die waarvan hij houdt." Dat las ik op school toen ik 17 was. Romanist zou ik worden. Tot de leraar Engels Macbeths meer aardse levensvisie voorlas: "Het leven is een verhaal verteld door een idioot, het betekent niets".

In Cannes gingen zowel DE KLEINE PRINS als Macbeth in première en toegegeven: die Anglo-French love affair mag er wezen. Marion Cotillard als Lady Macbeth én als de stem van de roos: il faut le faire! Filmregisseur Osborne brengt van het beroemde sprookje, vertaald in meer dan 260 talen en één van de beste boeken ooit, lang geen trouwe adaptatie. Het verhaal van de piloot die crasht in de woestijn en een interstellair jongetje ontmoet is ingelast in de belevenissen van een negenjarig meisje dat wordt gedomineerd door een moeder-controlefreak. Dankzij een bizarre oude buurman-piloot leert ze het verhaal van Saint-Exupéry kennen.

Twee animatiestijlen worden gehanteerd: CGI voor het hedendaagse verhaaltje en stop-motion voor Le petit prince. De muziek is van Hans Zimmer, toch zijn het vooral de filosofische bespiegelingen die nazinderen in de oren van allen die ooit crashten in de woestijn van het leven: "Wat de woestijn mooi maakt, is dat er ergens een waterput schuilt."

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

De kleine prins

29/07/2015