De krekel

Ze zijn niet dik gezaaid, filmpjes die passen als eerste bioscoopervaring voor 3-jarige peuters en toch ook oudere kinderen en volwassenen kunnen charmeren. Het is/was een typisch kenmerk van de tekenfilms van Zdenĕk Miler, die op 30 november 2011 op 90-jarige leeftijd overleed. De illustrator en tekenfilmer is wereldbekend voor de avonturen van het Molletje, een vijftigtal filmpjes die hij maakte tussen 1957 en 2002. †

Kinderfilmdistributeur Jekino brengt nu alle 7 filmpjes rond het personage van een vlijtig vioolspelend krekeltje terug in de bioscoop. Hoewel ze dateren uit 1977-‘79 trotseren zij met gemak de tijd, nòg een typisch kenmerk van Miler. De man tekent met scherpe pen en plaatst zijn held in kleurrijke natuurdecors. Net zoals in de meeste Molletjesfilms zijn er geen dialogen. Opdat zijn films ook overal buiten Tsjechië zouden begrepen worden, beperkte Miler de spraak tot wat korte kinderlijke uitroepjes (van zijn eigen dochters).

In DE KREKEL voegt hij volop muziek toe. Het nieuwsgierige en dapper door het leven stappende diertje speelt constant viool, dikwijls alleen, maar hij musiceert ook graag met anderen. De muziek die hij uit zijn viool tovert, draagt ook bij tot de goede afloop van de avonturen. De verhaaltjes zijn charmant, spitsvondig en poëtisch. Klein maar dapper en altijd vrolijk, helpt Krekel de andere dieren, maar kan ook rekenen op hun hulp, bijvoorbeeld nadat hij in de maag van een kloek is beland. De ideale wereld dus. Opvallend is hoe Krekel zich inzet voor de natuur en tegen vervuiling. Dat gebeurt naar goede Tsjechische gewoonte geweldloos, maar voor de goede zaak is desnoods wel sabotage (van de roet uitspuwende tractor van een egeltje) toegestaan.

Geschreven door LUK MENTEN

De krekel

07/03/2012