De Patrick

"Ik wilde de herinnering aan toen ik zes was visueel communiceren in de kleuren en in de extreme figuren", zo vertrouwde Tim Mielants ons toe. En zo geschiedde het in zijn eerste lange film: DE PATRICK. Een opvallende Vlaamse film, toch wel, vanaf 28 augustus in de zalen.

We openen loodrecht boven een blauwe vlakte en zoomen langzaam in. Een naakte figuur laat zich drijven in het midden van een meer. In het geheel is hij haast onbeduidend. Dat is hoe Patrick het liefst is, voor hij zich weer in de drukte van het nudistenkamp begeeft. We begrijpen meteen zijn hang naar alleen zijn; daar zorgen de babbelzieke figuren voor die hem omringen. Aangekomen in het atelier waar hij meubels maakt, werpt hij een blik op zijn strak afgemeten hamerkast. In het midden: een lege plek. De op orde gezinde Patrick tilt er bijzonder zwaar aan. En dat verandert niet wanneer een dag later zijn vader zijn laatste adem uitblaast. Eerder dan te rouwen zet Patrick een obsessieve zoektocht in naar de verdwenen hamer. Zo start een detectiveverhaal in een contrastrijk, warm kleurenpalet, toepasselijk voor de retrostijl van de camping. Gezellig, zou je denken, maar de opdringerige personages met hun uitgezakte lijven zorgen voor een kleffe sfeer. Lichtglanzende, gebronsde lichamen aan de ontbijttafel, close-ups van een klodder kleverige jam op een stuk toast; samen met topcinematograaf Frank van den Eeden (The Invader, Girl) schept Mielants de sfeer met zijn beeldtaal. Bijzonder sterk is de scène waarin Patrick zijn tot as verworden vader uitstrooit in het bos dat het kamp omringt. Door zijn mise-en-scène met de statische, naakte lichamen, de slow motion en de klassieke soundtrack raakt dit sleutelmoment aan het metafysische. Samen met de soms mechanische, dreigende achtergrondmuziek duidt de fotografie erop dat we verder moeten kijken dan het banale hamerverhaal, om uit te komen bij de thema’s rouw, ambitie en identiteit. Patrick kruist het pad met figuren die een voor een iets van hem verwachten en hem een gebrek aan ambitie verwijten. Hun levens worden geleid door het willen van iets: zeggenschap over het kamp, seks, samenwonen bij de partner, de beste staplaats voor de caravan. Daarom de titel DE PATRICK: hij is een welkom tegengewicht, een voorbeeld van een manier van leven die ons vreemd is. Of zoals zijn vriendin het zichtbaar geëmotioneerd uitdrukt: “Gij zijt gewoon Patrick, en da’s zó schoon!”

Vertoningen: cinenews.be. Win gratis tickets door je favoriete Vlaamse film te mailen naar win@filmmagie.be

Interview Tim Mielants: Filmmagie (print) #697

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS