De Smurfen en het Verloren Dorp

Smurfin kampt met een identiteitscrisis. Alle andere bewoners van het dorp zijn genoemd naar hun taak: Grote Smurf is de leider, Bakkersmurf bakt, Moppersmurf moppert … Maar wat háár doel in het leven is, weet niemand. Smurfin gaat het dus zelf uitzoeken. Maar voor ze daartoe komt, waagt ze zich samen met Bril-, Slungel- en Potige Smurf in het Verboden Woud op zoek naar het Verloren Dorp om het onontdekte Smurfenvolk daar te beschermen tegen de gemene tovenaar Gargamel.

Deze derde made-in-Hollywood-Smurfenfilm is in tegenstelling tot de eerste twee geen combinatie van gewone filmbeelden en computeranimatie. In De Smurfen (2011) en De Smurfen 2 (2013) kregen we de blauwe wezentjes te zien in verhalen die zich in het gezelschap van menselijke acteurs afspeelden. Voor nummer drie werd van die (overigens commercieel uitstekend geslaagde) hybride vorm afgestapt.

DE SMURFEN EN HET VERLOREN DORP (Smurfs: The Lost Village) is dus van begin tot eind computeranimatie en speelt zich volledig in Smurfengebied af. Productiemaatschappij Sony Pictures Animation wilde, zoals zij eerder meedeelde, terugkeren naar de geest en de stijl van de stripverhalen van de geestelijke vader van de Smurfen, wijlen de Belgische tekenaar Peyo. Op de conformiteit met die ‘geest van Peyo’ wordt toegezien door Peyo’s dochter Véronique Culliford, die de rechten van de figuurtjes beheert en ook nu weer een van de coproducenten van de film is. Zowel het scenarioteam als de regisseur van de eerste twee films zijn vervangen. In de plaats van regisseur Raja Gosnell kwam Kelly Asbury (van onder meer Spirit en Shrek 2).

Het Verboden Woud is kleurrijk in beeld gebracht. Aan (geweldloze) actie en verwikkelingen geen gebrek, maar de gebeurtenissen volgen elkaar aan een veel te hoog tempo op. Ook de muziek zit constant in overdrive. Meer rustige (en grappige) momenten hadden DE SMURFEN EN HET VERLOREN DORP zeker geen kwaad gedaan. Nieuw in deze film is de introductie van de personages Smurfwilgje, Smurflili, Smurfbloesem en Smurfstorm. Allemaal meisjes … Heeft dat te maken met het Grote Geheim van het Verloren Dorp? We gaan niet alles verklappen. Gaat u gewoon zelf kijken. En vergeet de kinderen niet mee te nemen.

De vertoningen van DE SMURFEN EN HET VERLOREN DORP vind je bij Cinenews.

Geschreven door LUK MENTEN

De Smurfen en het Verloren Dorp