Deadfall

Hoe relatief oscarsucces is ondervond de Oostenrijkse cineast Stefan Ruzowitzky, maker van de beste buitenlandse film anno 2008: Die Fälscher. De opdrachten bleven uit en vier jaar later lijkt ook DEADFALL niet voor de doorbraak te zullen zorgen. Daarvoor is het freudiaans actiedrama een tikkeltje te speciaal.

Zo is het een totaal oncynische misdaadfilm die kadert in een oerernstige noir-traditie (van Raoul Walsh's High Sierra via Joel & Ethan Coens Fargo tot John Frankenheimers Reindeer Games). Centraal staat het door de politie opgejaagde incestueuze broer-zus dievenkoppel Addison en Liza. Met een zak cash stranden ze, na een autocrash en een moord, in de besneeuwde wildernis van Michigan. Hun bestemming, Canada, blijft maar de wegen scheiden even.

Liza krijgt een lift van Jay, een jongeman voor de politie op de vlucht, en Addison rekent in de bossen af met al wie hem voor de voeten loopt. Na achtervolgingen door het woeste sneeuwlandschap komt het tot een brutale confrontatie rond de eettafel van Jays ouders. Dit off the road-avontuur is geen tocht richting onbegrensde mogelijkheden maar een vlucht voorwaarts die beperkingen, controle en vervolging achterlaat. Eén strijd verbergt daarbij een tweede conflict. En misdaad verbleekt bij de wonden en pijn, veroorzaakt door verziekte gezinsrelaties. De strijd tussen ordehandhavers en outlaws wordt naar de achtergrond verdrongen door de spanningen en frustraties die voortvloeien uit ontspoorde familieverhoudingen. De wereld mag dan gevaarlijk zijn, de grootste gruwel schuilt in de eigen familie.

Narcisme, liefde en mishandeling blijken innig verstrengeld in een zieke broer-zus relatie. Een niet zo symbolische broedermoord is nodig om Liza uit haar versmachtende hel te bevrijden. Ook de relatie tussen Jay en zijn vader is emotioneel vertroebeld; de familiale eettafel blijkt een moordkuil. Terwijl de schijnbaar overbeschermende vader/sheriff Becker dochter en agente Mara bijzonder seksistisch benadert. Steevast worden kinderen het slachtoffer van hun ouders en dringt een oudermoord zich bijna op. Geweldenaar Addison blijkt ook een voormalig slachtoffer die een onschuldig kind beschermt tegen ouderlijk geweld. DEADFALL heeft wat van een freudiaanse invuloefening maar blijft een sfeervolle en onderhoudende thriller.

Geschreven door IVO DE KOCK

Deadfall

23/01/2013
Regisseur: 
Productiejaar: 
2012
Distributeur: 
eOne

Media: 

Trailer: 

QtT2u9Phe60

onomatopee