Deadpool 2

De vuilbekkende, betweterige plaagstaart die zijn verminkte lichaam met genezende krachten verhult onder een rood spandexpak is terug! Deadpool torpedeerde twee jaar geleden een vergeten stripheld uit Marvels X-Men-universum en zijn vertolker Ryan Reynolds naar de blockbustersterrenhemel.

De tweede ontmoeting met het alter ego van Wade Wilson speelt zich af tegen een meer epische achtergrond dan in de eerste Deadpool. De gemaskerde wreker hakt, schopt en snijdt in hypergestileerde slow motion een volledig leger tegenstanders in de pan. De inzet: de jonge mutant Russell/Firefist, die beschermd dient te worden tegen de tijdreizende superschurk Cable. Vertolkt door een bonkige, afgetrainde Josh Brolin, die zijn personage speelt als een mix tussen een boosaardige T-800 uit The Terminator en Kano uit het Mortal Kombat-universum. “Hands off that kid, John Connor!”  is slechts een van de honderden soms overduidelijke, dan weer verborgen knipogen die de film maakt naar de populaire entertainmentcultuur.

Deadpool ervaart al snel dat hij in zijn eentje niet opgewassen is tegen het futuristische wapenarsenaal van Cable en roept de hulp in van enkele (maatschappelijk ontwrichte) vrienden. Een gezelschap dat hij zelfspottend X-Force noemt. Hij krijgt onder meer de hulp van Domino (Zazie Beetz), een toppartner die probleemloos de meest penibele situaties de baas kan. De toon van de prent schakelt snel en naadloos tussen bloederige gevechten en zwarte – in vergelijking met deel één iets minder scherpe – humor en puberale woordgrapjes en weer terug. De balans tussen humor en geweld is hier beter in evenwicht dan bij de eerste film. Deadpool deelt ook smalende grappen uit aan het adres van personages van Marvel- en DC Comics, iets waarmee de fans hun vingers kunnen aflikken. Regisseur David Leitch (Atomic Blonde) maakte van DEADPOOL 2 een genrefeest, dat omwille van de (zelf)spottende humor ook kijkers aanspreekt die doorgaans niet zo hoog oplopen met superheldenfilms.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Deadpool 2