The Deep Blue Sea

Terence Davies, The House of Mirth-regisseur, blikt met THE DEEP BLUE SEA wederom een lekker ouderwets romantisch drama in met weerklanken die doen denken aan Brief Encounter (1945) van David Lean. Maar, in tegenstelling tot de beroemde stationsromance uit deze laatste film, kiezen de geliefden in THE DEEP BLUE SEA wél volledig voor elkaar, met een vergelijkbare dramatiek tot gevolg.

De prent is een vrije bewerking op het gelijknamige The Deep Blue Sea (1955) met Gone With The Wind-legende Vivian Leigh in de hoofdrol. Een film die op zijn beurt gebaseerd is op een toneelstuk van de Britse schrijver Terence Rattigan. Het verhaal speelt zich af in het naoorlogse Londen tijdens de jaren vijftig en draait om Hester (Rachel Weisz), een jonge vrouw die haar veel oudere echtgenoot verlaat voor een jonge voormalige RAF-piloot, omdat ze zich het huwelijksgeluk compleet anders had voorgesteld en hunkert naar passie. Maar, haar vlucht van stabiliteit naar een onbezonnen affaire maakt haar situatie en gemoedstoestand er niet bepaald vrolijker op.

Ze onderneemt een zelfmoordpoging, waarmee de dramatische, deprimerende toon voor de rest van de film gezet wordt. Sommige dialogen en scènes zijn dan ook iets té dik aangezet om te beklijven en voelen wat overdreven en geforceerd theatraal aan. Enkele andere momenten waarbij de muziek de bovenhand neemt, stemming en sfeer geschept worden én bepaalde scènes visueel en auditief in mekaar overvloeien, zijn dan weer een fijn staaltje cinema die de verschillende kwaliteiten en talenten van regisseur Davies naar behoren etaleren.

De drie hoofdacteurs leveren degelijk werk, waarbij vooral Weisz haar traanklieren volledig mag uitwenen. En dat is meteen ook de zwakste schakel in het geheel: alles lijkt er op toegespitst om de kijker mee aan het huilen te brengen, maar daarbij wordt veel te weinig gefocust op de échte gevoelens, motivaties en drijfveren van de hoofdpersonages. Wat rest is een veredelde weekendfilm die een pakkende pointe en geloofwaardig realisme mist.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

The Deep Blue Sea

20/06/2012