Den of Thieves

De gemiddelde Hollywoodactiefilm mikt op een doelpubliek van Westerse en Aziatische zestienjarigen. Maar hoe is het gesteld met de kennis van de filmgeschiedenis bij die leeftijdsgroep? We vrezen het ergste ... Dit regiedebuut van Christian Gudegast, die de scenario's schreef van 'A Man Apart' en 'London Has Fallen', is een rip-off van Michael Manns 'Heat'. En die dateert ondertussen van 1995, zeg maar de prehistorie voor bovenvermelde leeftijdsgroep.

In de openingsscène van DEN OF THIEVES, vanuit de lucht gefilmd, volgt de toeschouwer een geldtransportwagen in een nachtelijk L.A.. De elektronische score roept bevreemding en dreiging op. Waar hebben we dat nog gezien en gehoord? Wanneer de transportwagen halt houdt, wordt hij overvallen. Hierop volgt, klinisch en efficiënt in beeld gebracht, een brutaal vuurgevecht tussen gemaskerde gangsters en politieagenten. Op de volgende shoot-out, waarin de vijanden zich al schietend een weg banen tussen twee rijestilstaande wagens, is het twee uren wachten. Ook hier gaan alle pluimen naar de elegante fotografie van Terry Stacey. Wat er gebeurt tot aan de finale plottwist bestaat hoofdzakelijk uit het gerol van getatoeëerde spierballen, een nooit aflatende galerij van ongeschoren tronies, veel testosteron en de voorbereiding van een groots opgezette kluiskraak. DEN OF THIEVES schippert tussen een Michael Mann-look en de grimmige sfeer van de politiethrillers en actiefilms geschreven en/of geregisseerd door David Ayer.  De politie, onder leiding van ‘Big Nick’ O’Brien (Gerard Butler), is al even gewetenloos en barbaars als de bende dieven die ze op de hielen zit. O’Brien wordt (zoals Al Pacino in Heat) door zijn echtgenote verlaten in een wat gratuite scène (al even gratuit is die waarin hij zit te wenen in de auto nadat hij zijn dochter heeft gesproken aan school), want vrouwen spelen, in tegenstelling tot Heat, een totaal ondergeschikte rol en de karakterontwikkeling van de personages is verwaarloosbaar. Voor wie dat onbelangrijk vindt en houdt van donkere sferen en hevig machogedoe, is deze actiethriller bijzonder genietbaar. Maar ook deze groep weze gewaarschuwd: er zit behoorlijk wat dialoog in de film.

Voor de vertoningen van DEN OF THIEVES zie cinenews.beMeer reviews vind je in maandelijks in print. Onze magazines zijn te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten en maandelijks in uw bus te verkrijgen met een voordelig abonnement.

Den of Thieves

21/02/2018
2018