Denial

Onder het motto ‘nooit vergeten’ zijn heel wat films over de gruwel van de Holocaust gemaakt, en de laatste jaren ook over de nasleep ervan. Im Labyrinth des Schweigens en Der Staat gegen Fritz Bauer illustreerden hoe lang het geduurd heeft voor de werkelijke omvang in het naoorlogse Duitsland aan het licht kwam. Ook lang na de wederopbouw blijft ontkenning bestaan. Een van de grootste negationisten is David Irving. Niet enkel beweerde hij dat de systematische uitroeiing van de joden een mythe was, hij meende dat Hitler expliciet het bevel had gegeven om joden op de treinen naar de concentratiekampen te sparen. Achteraf kwam Irving daarop terug, omdat hij een vertaalfout zou hebben gemaakt. Maar dan eentje waarmee hij met veel vuur skinheads, neonazi’s en racistische herenclubs meesleepte in zijn discutabele discours.

In DENIAL gaat David Irving de confrontatie aan met Deborah Lipstadt, een Amerikaanse historica die in haar boek Denying the Holocaust hard tegen hem van leer trok. Waar haar Britse collega’s niet meer wakker liggen van de uithalen van de verbrande antisemiet, laat zij zich koppig meeslepen in de rechtszaak die Irving tegen haar aanspant. De focus van de film ligt op de rechtszaak zoals die is beschreven door Lipstadt zelf. Een verstandige keuze waardoor de controverse heel visueel wordt: menselijke kwesties krijgen een plaats in een droge juridische strijd en krijgen zo emotionele geladenheid. Door procesdag na procesdag getuigenissen en pleidooien te volgen schetst DENIAL een beeld van de beruchte pseudohistoricus. Het proces en de voorbereiding ervan leveren sterke cinema op, met een antipathieke Spall en een betweterige maar vurige Weisz. De beredeneerdheid van het advocatenteam creëert krachtige intellectuele spanning. Maar de geladen artistieke shots van de Holocaust – hoe aangrijpend ook – breken de psychologische impact van de procesgang. Wanneer de film dan onnodig relationele strubbelingen en andere clichés inwerkt, boet DENIAL aan kracht in. Jammer, want het blijft een loeihard antwoord op geestverwanten van Irving die een film als deze graag onbeschaamd wegschrijven als commerciële Holocaustindustrie.

De vertoningen van DENIAL vind je terug op cinenews.be

Geschreven door JONAS BRUYNEEL

Denial