Diplomatie

Op het einde van René Cléments oorlogsfilm Paris brûle-t-il? (1966) vraagt Hitler aan zijn stafchef: "Brandt Parijs?" Gelukkig had Generaal Dietrich von Choltitz het bevel van de Führer om Parijs voor de capitulatie - 25 augustus 1944 - te vernietigen naast zich neergelegd. Uitgerekend een Duitser die Parijs van de totale vernietiging redde. In 2011 verwerkte de Franse dramaturg Cyril Gély dat historische voorval tot een toneelstuk voor het théâtre de la Madeleine. Niels Arestrup speelde er de rol van de Duitse generaal von Choltitz en André Dussollier was de Zweedse diplomaat Raoul Nordling die erin slaagde de generaal te overtuigen de lichtstad te sparen.

In DIPLOMATIE heeft Volker Schlöndorff met dezelfde acteurs het toneelstuk geadapteerd voor een film die begint met archiefbeelden van zwaar gebombardeerde steden. Die geven ons een idee van wat er van Parijs overgebleven zou zijn als von Choltitz het barbaarse vernietigingsbevel had opgevolgd. De rest van de film speelt zich binnenskamers af, in het hotel Meurice in de Rue de Rivoli. Net zoals actrice Nell Gwyn vanuit het Theatre Royal via een tunnel de Engelse koning Charles II kon bereiken in de slaapkamer van Drury Lanepub aan de overkant, ontmoette Napoleon III zijn maîtresse Miss Howard in het iconische luxehotel Meurice. Een altijd populair tijdverdrijf bij Franse heersers.

Het was dankzij een gelijkaardige liefdestunnel dat diplomaat Raoul Nordling ongezien kon binnendringen in de vertrekken van generaal von Choltitz om vervolgens aan een van de meest spectaculaire verbale duels uit de wereldgeschiedenis te beginnen. Met de stad der liefde als inzet. Wat volgt is een Kammerspiel over het ultieme kat-en-muisspel tussen de sluwe diplomaat en de gewetensvolle generaal die het leven van zijn eigen familie op het spel zet voor bruggen en monumenten. Net zoals in zijn vorige represailledrama La mer à l'aube toont de bekende cineast Volker Schlöndorff heel wat affiniteit met het onderwerp.

Tijdens de wereldpremière op de Berlinale leek DIPLOMATIE wel een hommage aan Parijs; in de slotceremonie zaten zowel de burgemeester van Parijs als die van Berlijn broederlijk in het Berlinale Palast. Met de ruïnes van het Louvre, de Notre-Dame en de Eiffeltoren in ons collectieve geheugen zou dat ondenkbaar geweest zijn.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE

Diplomatie

12/03/2014