Distributeurs gaan on demand

Er is geen houden aan: video on demand gaat onverdroten door, zowel via diensten die enkel inzetten op online streaming (met Netflix als grote voorbeeld én Cannesboeman) als bij spelers die films ook nog gewoon in bioscoopzalen brengen. In die laatste categorie is er sinds april zelfs een nieuw initiatief in Vlaanderen en Nederland: CineMember.

Eerder startten de distributeurs Lumière en Dalton Distribution elk met een eigen VoD-platform. Via Lumièreseries.com kan je (misdaad)series als Occupied en – verwarrend genoeg, gezien hun naam – speelfilms als Boyhood, Loveless en The Square afzonderlijk aanschaffen. Op Dalton.be worden kortfilms en documentaires aangevuld met een handvol jeugdfilms van JEF en wereldcinema van MOOOV. Voor 5 euro per maand kan je, zo geeft Dalton.be aan, "een festival in huis halen". Het aanbod is niet overweldigend, maar dekt wel een segment van overwegend Vlaamse films die doorgaans moeilijk te vinden zijn. Vrij recente kortfilms zoals Rosa, zusje van Anna (Janet van den Brand) of Houses with Small Windows (Bülent Öztürk) zijn er te vinden naast documentaires zoals 9999 (Ellen Vermeulen), Elephant's Dream (Kristof Bilsen) en de internationale toppers The Act of Killing en The Look of Silence van Joshua Oppenheimer. Sinds kort is er voor het eerst een documentaire serie te bekijken: Barber Shop van Luc Vrydaghs. De maker van rondreizende reeksen Gas Station en Nicaragua bezoekt in het al op Canvas uitgezonden Barber Shop kapperszaken over de hele wereld. In elke aflevering legt hij zijn oor te luisteren op een ander kruispunt van verhalen. Opvallend aan Dalton.be is de nu nog aarzelende aanzet om niet alleen films online te plaatsen, maar ook interviews en making-ofs. Al zorgen de masterclass van Louis Theroux tijdens Docville of een reportage achter de schermen van animatiefilm Oh Willy (Emma De Swaef & Marc James Roels) er nog niet voor dat het flagrante gebrek aan dvd-extra's in het Nederlandse taalgebied wordt opgevangen.

Het nieuwe platform CineMember – vanaf dit najaar ook in Franstalig België – heeft net als Dalton.be gekozen voor een abonnementsformule, waarbij kijkers voor 9,99 euro per maand kunnen kiezen uit zo'n 500 films, een aantal dat het binnen twee jaar wil verdubbelen. CineMember is een initiatief van distributeur September Film en wordt ondersteund door onder meer de verdelers Cinéart, Paradiso, Lumière en Cinemien. De streamingdienst gaat prat op een ruime selectie arthousefilms, met vooral bekende titels zoals La grande bellezza, Son of Saul en La vie d'Adèle. Door expliciet de kaart te trekken van zulke films – inclusief een zoekmachine die verwijst naar festivals en prijzen – wil CineMember een alternatief bieden voor het meer commerciële aanbod van Netflix. Is het toeval dat het platform met zijn baseline “de grootste quality film collection van Nederland en België” lijkt te verwijzen naar het dvd-label Quality Film Collection (met de bekende zwarte hoesjes)? Onder dat kwaliteitslabel bood de ondertussen ter ziele gegane distributeur A-Film voor een bescheiden bedrag klassiekers, recente prijswinnaars en bekende arthousefilms aan. Vanaf augustus 2004 tot eind 2010 werden 5 miljoen van zulke dvd’s verkocht. Toen A-Film in 2015 over de kop ging, raakte bekend dat de omzet uit de dvd-markt op vijf jaar tijd gekelderd was van 15 naar 4 miljoen euro. Collega-distributeurs die wel wisten te overleven zijn nog altijd op zoek naar alternatieve verdienmodellen, onder meer dus via video on demand.

Nu de ene na de andere distributeur een eigen platform opstart, en ook festivals zich op dat vlak roeren, kijkt UniverCiné wat meewarig toe. Het van oorsprong Franse bedrijf is een toonaangevende speler, met een uitgebreide catalogus en aanzienlijke technische knowhow (onder meer gebruikt bij Film Fest Gent On Demand). De streamingdienst werkt al even aan de lancering van een vernieuwd platform, dat ook volgens de abonnementsformule zal werken. Intussen zijn heel wat distributeurs dus al op een eigen VoD-avontuur vertrokken.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in Filmmagie 685. Meer artikels vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Beeld boven: Barber Shop

Distributeurs gaan on demand