Divergent

In een niet nader bepaalde toekomst veegt een oorlog de menselijke beschaving grotendeels van de kaart. Een ommuurd Chicago huisvest, tussen stukgeschoten wolkenkrabbers en puin, een samenleving die noest een nieuwe toekomst opbouwt. Om een nieuwe oorlog te vermijden moeten bepaalde menselijke eigenschappen uit de weg worden geruimd. De menselijke aard is namelijk de grootste vijand van de orde in de maatschappij. De vrije wil moet dus worden uitgeroeid. En daarvoor wordt de gemeenschap in vijf facties opgedeeld: Zelfverloochening (de altruïsten), Onverschrokkenheid (de krijgers), Eruditie (het intellect), Oprechtheid (justitie) en Vriendschap (landbouwers).

Daarnaast zijn er nog de Factielozen (die niet sterk genoeg bleken in hun factie en daarom geëxcommuniceerd zijn) en de Afwijkenden, door de ordehandhaving beschouwd als de gevaarlijkste groep. De zestienjarige Beatrice moet een factie kiezen en komt van haar examinator te weten dat ze Afwijkend is. Hij dringt erop aan om dat voor iedereen verborgen te houden en deelt Beatrice vervolgens onder bij haar familie: de factie van de Zelfverloochening. Maar Beatrice kiest uiteindelijk voor de Onverschrokken groep. Hier moet ze drie inwijdingsrituelen doorlopen en er tevens voor zorgen dat haar ‘afwijking’ niet aan het licht komt.

Tot zover de introductie van deze dystopische avonturenfilm: een vrij trouwe verfilming van ‘Inwijding’, het eerste deel van Veronica Roths ‘The Divergent Trilogy’. Uiteraard komt de menselijke aard wel degelijk bovendrijven en komt er een complot aan het licht dat Zelfverloochening in een slecht daglicht stelt. Zoals het in een teenpic hoort, staan doorzetting, rebellie, vriendschap, verraad en een vleugje romantiek centraal. Met het verhaal is zeker niets mis en de makers onderschatten de kijker niet. De doemsfeer in DIVERGENT werkt, al vragen bepaalde plotwendingen een behoorlijke suspension of disbelief. In de roman komen die geloofwaardig over, maar deze filmadaptatie laat weinig plaats voor nuance, laat staan een uitwerking van de (vele) nevenpersonages.

De regie van de maker van The Illusionist en Limitless is dynamisch, maar tegelijk formuleachtig. Wat rest is onderhoudend, maar laat de kijker hier en daar op zijn honger zitten. Een feit staat alvast als een paal boven water: women rule!

Divergent

02/04/2014
2014