Doctor Fabre Will Cure You

Sinds zijn optreden op het festival van Avignon (2005) en zijn tentoonstelling in het Louvre (2008) geldt de Vlaamse theatermaker-beeldend kunstenaar Jan Fabre in Franse artistieke kringen als een regelrechte ster. Een van de figuren die zijn werk van nabij volgt, is de Franse cineast en beeldend kunstenaar Pierre Coulibeuf. In 2001 wijdde hij aan Fabre al Les guerriers de la beauté en nu volgt DOCTOR FABRE WILL CURE YOU.

Zelf noemt hij het een experimentele fictiefilm, al lijkt de benaming ‘surrealistische fantasie’ beter op zijn plaats. Zoals in gelijksoortig werk van Luis Buñuel en Jean Cocteau is de film een opeenvolging van taferelen die ogenschijnlijk een verhalende logica volgen, maar waarvan de samenhang toch vooral door de kijker moet worden aangebracht. In fraai gefotografeerde beelden en begeleid door verheven orgelklanken volgt Coulibeuf de kunstenaar en Ivana Jozic (danseres/actrice in zijn gezelschap Troubleyn) op een reis door Antwerpen, waarbij diverse plekken in Fabres imaginaire universum worden bezocht.

We zien hem zijn eigen graf verminken, gekleed in een maatpak van rood vlees door een museum paraderen, als een hijgende hond standbeelden en zuilen kussen, vanop een balkon een onzichtbare menigte opjutten, zichzelf met een scalpel bewerken om vervolgens met bloed een tekst op de muur te pennen, op een marktplein met tomaten bekogeld worden terwijl hij ter verdediging de lijst van zijn wereldwijde tentoonstellingen afleest ...

Wie niet vertrouwd is met de meesterprovocateur zal aan deze enigmatische performances rond lichamelijkheid, theatraliteit en persoonlijke mythologie geen touw kunnen vastknopen. Maar door de rechttoe rechtaantoon en de visuele transparantie kan de prent voor sommigen misschien als een inleiding tot zijn werk dienen.

Doctor Fabre Will Cure You

21/05/2014
2014