Doctor Strange

TEGELIJK EEN typische en een zeer atypische stripverfilming. Het verhaal van DOCTOR STRANGE haakt in op het 60s comic book-universum van mede-Spider-Man-bedenker Steve Ditko. In de film kruipt Benedict Cumberbatch op doorleefde wijze in de huid van een zowel briljante, arrogante als getormenteerde neurochirurg die in een auto-ongeval bijna het leven laat. Zijn handen raken daarbij stevig beschadigd en zijn dus niet langer bruikbaar voor zijn professionele carrière. Hij vlucht naar Nepal waar hij mystieke krachten ontwikkelt. Geen enkel superheldenverhaal is echter compleet zonder een aartsrivaal. Die duikt hier op in de vorm van Kaecilius (een stevig op dreef zijnde en van een zware dosis zwarte oogschaduw voorziene Mads Mikkelsen), die zijn mysterieuze krachten wil aanwenden om Dr. Strange en bij uitbreiding de mensheid uit de weg te ruimen. Cumberbatch is zonder meer geknipt voor de rol. Hij mixt hier de juiste hoeveelheden ego, emoties en groeiende levenswijsheid die zijn personage nodig heeft. Filmregisseur Scott Derrickson, die we kennen als horrorregisseur van onder meer The Excorcism of Emily Rose (2005), Sinister (2012) en Deliver Us from Evil (2014) creëert een bij momenten onheilspellende, onderhuidse, broeierige sfeer, die zelden in superheldenfilms wordt geïnjecteerd. Visueel is de film behoorlijk overdonderend en spectaculair, al maakt Derrickson geen geheim van zijn inspiratiebronnen. Met knipogen naar zowel de magie uit The Prestige, de kloosterscènes uit Batman Begins en de gebouwendraaikolken uit Inception is het zowel een eerbetoon aan als een soort smeltkroes van elementen uit het bekendste oeuvre van Christopher Nolan. Mooie ondersteunende rollen zijn weggelegd voor Chiwetel Ejiofor als geheimzinnige magiër, Tilda Swinton als The Ancient One, de mentor van Dr. Strange (in de strip een bebaarde grijze eminentie, hier een kaalgeschoren vrouw) én uiteraard Rachel McAdams als Christine Palmer, een collega van Dr. Strange, die hem zijn menselijkheid tracht te doen bewaren. Het resultaat is een verbluffende visuele cocktail met degelijk acteerwerk dat het niveau van het clichématige en redelijk voorspelbare stripscenario op geslaagde wijze overstijgt.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

Doctor Strange

26/10/2016