Don Jon

De weg die Joseph Gordon-Levitt heeft afgelegd sinds hij zich als knulletje in de succesvolle comedyserie 3rd Rock from the Sun in de schijnwerpers werkte, is zonder overdrijven indrukwekkend. Met zijn regiedebuut DON JON voegt hij daar nu een nieuw hoofdstuk aan toe. De bevlogenheid waarmee deze eigenzinnige film is gemaakt leert ons dat Gordon-Levitt een begenadigd cineast is. “Seks is leuk, maar lang niet zo bevredigend als porno”, horen we Jon in het begin van de film opbiechten. Toch gaat hij er als een echte playboy prat op dat hij elke feestavond een vrouw versiert, wat hem bij zijn vrienden de eretitel Don Jon oplevert.

Wanneer Jon op een avond een ‘solide 10’ in de club ontwaart, de bloedmooie Barbara, wil hij zijn reputatie trouw zijn. Barbara is echter anders dan de rest. Wil hij haar alle hoeken van zijn – lichtjes obsessief – ordelijke appartement laten zien, moet hij bewijzen dat hij een goede kerel is. Dat houdt in dat hij geen porno meer mag kijken, naar de avondschool moet en verondersteld wordt haar te vergezellen naar kleffe romantische films. Terwijl nogal wat mannen in Jon het vleesgeworden geluk zullen zien, wordt een gevoelig onderwerp aangekaart, namelijk hoe visuele prikkels onze verbeeldingskracht, emoties en intimiteit afstompen.

Gordon-Levitt bedt deze bezorgdheid op een zeer doordachte manier in door het verhaal voor te stellen als een romcom waarin de kijker op regelmatige tijdstippen wordt opgeschrikt door vuilfilmerij. Hiermee prikt hij het romantische ideaal van de knappe jongen die zijn grote liefde vindt abrupt door. Porno als manier om de vierde wand te doorbreken en tot zelfkritiek te komen, het is eens wat anders. Zo afstotelijk de porno is, zo aantrekkelijk is – zowel visueel als structureel – de film zelf. Net zoals het strikt geordende leven van Jon volgt de montage geijkte gewoontes zoals het opmaken van Jons bed, zijn zondagse biecht en zijn bezoekjes aan de fitness.

Deze routines vormen naast Jons opmerkelijke vriendschap met de oudere Esther belangrijke informatie voor de bildung van een egoïstische macho tot een liefdevolle partner. Kijken we maar naar hoe hij op het einde basketbal verkiest boven de bench press. Het zijn zulke subtiliteiten die van DON JON een kritisch en overtuigend kleinood maken.

Geschreven door JOHANNES DE BREUKER

Don Jon

20/11/2013