Dries

Grote modeontwerpers verschenen de afgelopen jaren vaker op het scherm: romantische lange speelfilms zoals 'Coco avant Chanel ' en 'Yves Saint Laurent ' (Jalil Lespert), of het donkerdere portret Saint Laurent van Bertrand Bonello, brachten hen weer even tot leven en de documentaires 'Dior and I' en 'Valentino: The Last Emperor ' schetsten een exuberante modewereld achter de schermen. Het werd tijd dat een van de Antwerpse Zes op het doek verscheen. DRIES, het portret van Dries Van Noten, is simpel en rustgevend, woorden die haaks staan op netgenoemde films en documentaires. Een goede keuze voor een wereldster die down to earth is en de spotlights zelden opzoekt. DRIES wil de perfectionistische hand tonen, niet het merk of de mythe.

De Duitse documentairemaker Reiner Holzemer heeft een fascinatie voor kunstenaars die het onvoorspelbare en opvallende opzoeken in hun werk, zoals fotografen William Eggleston en Juergen Teller. Zelf houdt hij vast aan het klassieke format van de documentaire met interviews en een chronologisch verloop. DRIES legt meer nadruk op de persoonlijkheid van de ontwerper dan op kleding en de mode-industrie.

De nuchtere documentaire opent anders feeëriek met modellen die zich als nimfen neervlijen op een catwalk van gras en mos. De modewereld is een sprookje, tenminste waar het seizoensverhaal eindigt, want na het defilé begint een nieuwe modecyclus. We zien hoe Dries Van Noten en zijn team de volgende collectie vorm geven door de juiste stoffen te kiezen en ideeën samen te brengen. Zijn perfectionisme is de drijvende kracht achter het modehuis.

Beelden van de werkvloer wisselen af met momenten in het huis waar hij samenwoont met zijn partner. Even nauwkeurig als met kledingstukken knipt en schikt Van Noten bloemen uit de tuin. Orde in kleuren en vormen dringt door tot in de woonkamer. Ontwapenend is het dan om te zien hoe hij in de regen zijn tuinschaar bovenhaalt om die dagtaak te vervullen, alsof hij niet anders kan. Routine en traditie maken de man.

Zoals Van Noten een ander woord wil uitvinden voor ‘fashion’ omdat mode volgens hem niet na zes maanden klaar is voor de vuilnisbak, zo houdt Holzemer vast aan de klassieke documentaire. Niet vernieuwend, maar met DRIES brengt hij wel een beeld van een modeontwerper zonder in romantiek of overdaad te vervallen.

De vertoningen van DRIES vind je terug op cinenews.be.

Geschreven door SILKE ROCHTUS

Dries

05/04/2017
Regisseur: 
Scenario: 
Muziek: 
Genre: 
Productiejaar: 
2017
Distributeur: 
Dalton Distribution

Media: 

onomatopee