The Eagle Huntress

Spektakel verzekerd, als een adelaar zich van hoog in de lucht neerstort op een vluchtende prooi of landt op de uitgestoken arm van een jager. In THE EAGLE HUNTRESS zet de indrukwekkende vogel zijn klauwen neer op de arm van Aisholpan, een 13-jarig meisje dat de eerste vrouwelijke adelaarsjager van Mongolië wil worden.

Zodra ze dat plan uitspreekt, ontlokt debuterend documentairemaker Otto Bell de kijker ongevaarlijk gegniffel met een montage van afkeurende mannen in traditionele kledij. Vrouwen horen zich nu eenmaal niet in te laten met adelaars, en uit jagen gaan is al helemaal te zwaar, zo klinkt het …

Kenners hebben ondertussen aangegeven dat de Kazachse nomade Aisholpan absoluut niet de enige (jonge) vrouw is die met adelaars jaagt. Er is bovendien heel wat meer beeldmateriaal bekend dan de in National Geographic gepubliceerde foto’s die Bell inspireerden (en die ook in de film zijn terechtgekomen). Zelfs zonder die vrije omgang met de feiten is het duidelijk dat THE EAGLE HUNTRESS vooral mikt op het aanstekelijke verhaal van de jonge Aisholpan die door haar vader opgeleid wordt in de kunst van het jagen. Al te netjes opgebouwd met opeenvolgende leermomenten werkt Otto Bell toe naar spectaculair in beeld gebrachte hoogtepunten zoals de ronduit spannende vangst van een jonge adelaar, de (minder spannende) deelname aan een jagerswedstrijd en de vossenjacht.

Naar eigen zeggen filmde Bell de avonturen van Aisholpan zoals een live sportevenement en putte hij uit zijn ervaring als reclamefilmer. In de fraaie Mongoolse landschappen ging hij aan de slag met drones en bodycams, voor beelden waar hij later opzwepende, soms kitscherige muziek aan heeft toegevoegd. Met aan het slot ook nog het popdeuntje ‘You Can Do Anything’ van Sia lijkt Aisholpan wel een rolmodel voor meisjesemancipatie à la pijl-en-boogheldin Katniss Everdeen uit The Hunger Games. De wat veel aan zondagmiddagnatuurreportages herinnerende voice-over werd dan weer ingelezen door de jonge Star Wars-actrice Daisy Ridley. Het verbaast nauwelijks dat Blue Sky Studios (Ice Age, Rio) de rechten heeft verworven om een animatiefilm te maken van deze feelgooddocumentaire.

De vertoningen van deze film vind je terug op cinenews.be.

MOOOV Filmfestival vertoont de film ook op verschillende locaties, in Turnhout zelfs in het zwembad. Meer info hier.

The Eagle Huntress