The East

Sarah was vroeger FBI-agente en werkt nu in opdracht van een privé-inlichtingendienst. Ze stelt zich bij gelegenheid kandidaat om te infiltreren in The East, een door ecologische en anarchistische motieven gedreven groep activisten die onder meer aanslagen pleegt op belangrijke bedrijfsleiders en (farmaceutische) multinationals. Met de bedoeling om zoveel mogelijk informatie aan haar opdrachtgeefster door te spelen over ledenbestand en hoofdkwartier. Ze belandt uiteindelijk bij de kopstukken van de organisatie die haar inlijven waardoor ze een beter beeld krijgt over de motieven van de groepsleden.

Ze voelt zich echter aangetrokken tot de leider, neemt zelf deel aan activiteiten en stelt haar oorspronkelijke opdracht en opdrachtgevers in vraag. In se is de film een mix tussen de lading politiefilms - zoals Donnie Brasco (1997) - waarbij een undercoveragent wordt opgedragen in een criminele bende te infiltreren, er na een tijdje vrienden maakt en vervolgens niet meer in staat is tot het maken van objectieve keuzes - én idealistische activistenfilms à la Der Baader Meinhof Komplex (2008). De uit Iran afkomstige Amerikaanse regisseur Zal Batmanglij (én oudere broer van een van de leden van rockband Vampire Weekend) is met THE EAST aan zijn tweede langspeelfilm toe. Samen met hoofdrolspeelster Brit Marling stond hij ook in voor het scenario. Ondanks tal van genreclichés en wat voorspelbaarheden weet de film op een nimmer moraliserende, belerende of diepgravende manier een aantal wereldproblemen in kaart te brengen. Nu en dan bezondigen de makers zich aan plotelementen die louter om praktische redenen - om het verhaal richting te geven en enigszins draaiende te houden - in het geheel verweven zitten.

Toch halen die functionele plot devices en zelfs de obligate love story tussen Marling en Skarsgard, door de vaart van de prent en de geloofwaardigheid waarmee wordt geacteerd, nergens de betrokkenheid van de kijker of de met zorgvuldig opgebouwde suspense onderuit. Wél jammer is dat de rol van de overtuigende Ellen Page onderbenut blijft in het geheel. THE EAST is een knap geregisseerde, door talentvolle acteurs bevolkte onderhoudende thriller, die - als enige minpunt - aan het einde van de rit niet helemaal zijn zelf opgebouwde verwachtingen inlost.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

The East

25/09/2013