Eastern Boys

Zakenman Daniël, de vijftig al gepasseerd, laat in het Parijse Gare du Nord zijn oog vallen op de Oost-Europese Marek, die daar rondhangt en hem voor vijftig euro zijn diensten aanbiedt. Nietsvermoedend speelt hij zijn gegevens door maar wanneer hij de volgende dag de voordeur opent, krijgt hij te maken met een arrogant kereltje dat hem eerst de les leest om zich even later binnen te wringen met de hele bende waartoe ook Marek behoort.

IJzig kalm nemen ze zijn appartement in en verhuizen de hele inboedel naar een klaar staande camionette. Als laatste komt Marek toe, duidelijk niet zonder wroeging, al doet hij zich nog zo onverschillig voor. Toch staat hij na een tijdje opnieuw voor Daniëls deur en vreemd genoeg, Daniël sluit hem maar al te graag opnieuw in de armen. Langzaam maar zeker ontwikkelen de twee een band waar vooral Marek moeite mee heeft. Wat begon als betaalde seks evolueert naar een, min of meer, vader-zoonrelatie, zeker wanneer Daniël weigert om hem nog in zijn bed te laten slapen en zijn studeerkamer tot een extra slaapkamer ombouwt.

Stilaan groeit bij Marek, die eigenlijk Rouslan heet, het besef dat hij uit de bende moet stappen in ruil voor een respectabeler leven. Maar zoals niets ooit is wat het lijkt, is ook de bende dat niet. Wat een groep illegale vluchtelingen lijkt die elkaars familie zouden kunnen zijn, is in werkelijkheid een echte bende. Ze worden onder de knoet gehouden door Boss, die hun afgenomen paspoorten veilig achter slot en grendel bewaart. Voor Daniël, die Marek niet wenst op te geven, begint daar het gevecht.

De Franse filmmaker Robin Campillo, eerder onder meer monteur van Entre les murs van Laurent Cantet, liet zich voor EASTERN BOYS inspireren door een gelijkaardig waargebeurd verhaal en de vluchtelingenproblematiek van het Italiaanse Lampedusa. Zo ontstond het verhaal over een man die vaderlijke gevoelens krijgt voor een illegale jongen die hij betaalt voor seks. Campillo is erin geslaagd de initiële gevoelens van de hoofdpersonages, enerzijds de homofiele Daniël en anderzijds het onverschillige bendelid Marek, volledig te laten omslaan. Op een geloofwaardige manier. De sterkte ligt in de cleane en bescheiden filmstijl en het gemak waarmee er van filmgenre wordt gewisseld, van liefdesverhaal naar thriller.

Geschreven door STEPHANIE CARACATSANIS

Eastern Boys

09/04/2014