Eat Sleep Die

“In vijf seconden kan ik twaalf zakjes met gemengde sla vullen” en “met één hand 175 gram raketsla blind afwegen.” Meer schrijnend dan lachwekkend vat Raša haar talenten samen in een gesprek met de jobcoach. De 20-jarige dochter van een Montenegrijnse migrant in Zweden ziet door afslankingen haar job in een groenteninpakbedrijf verdwijnen, en daarmee ook het gezinsinkomen. Papa is vol goodwill, maar arbeidsonbekwaam waardoor de nogal robuuste Raša in hun huisje de broek draagt: zij gaat uit werken, papa maakt het eten. Zij verantwoordt hem bij dokter, hij herstelt haar kleren.

“Ik wou van Raša een Rocky Balbao-personage maken, maar dan op het Zweedse platteland.” Verlaten parkings en kille weiden dus, met daarin een Raša die vecht; “niet in de ring, maar tegen werkloosheid en bureaucratie”. Zo vertelt de Oostenrijks-Bosnische regisseuse Gabriele Pichler, die inspiratie putte uit haar eigen fabriekservaring. Raša is kwetsbaarder dan ze laat blijken en de warmte die ze deelt met de mensen om zich heen (en dan vooral haar vader)kent een climax in een kippenvel-eindscène. Voor het eerst denkt ze aan zichzelf en wordt bezongen daar waar worden tekort schieten. Het thema (werkloosheid en z’n gevolgen) mag dan niet bijster origineel zijn, de vertolkingen zijn bijzonder innemend en ongekunsteld.

EAT SLEEP DIE is het debuut voor de cineaste én voor de acteurs, een werkwijze die past in het naturalistische pallet van de film. Met door een handgehouden camera opgenomen beelden en documentaire aandoende trillende zooms is een verwijzing naar de Dardennes niet uit de lucht gegrepen. Er was geen betere manier om de plot van EAT SLEEP DIE te verbeelden dan via die realistische weergave, via die grauwe korreligheid en minimalistische klankband. Wanneer op café en in de jobcoachgroep onderwerpen zoals crisis, racisme en werkloosheid de revue passeren (“migranten zijn goedkoper, Zweden vragen het loon waar ze recht op hebben”) werpt de film enkele rake maatschappijkritische vragen op. Maar bovenal portretteert EAT SLEEP DIE – trouwens de officiële Zweedse inzending voor de komende Oscars – het verhaal van een jonge vrouw die struikelt over afkomst, identiteit en toekomst. Met veel verve.

Geschreven door SARAH SKORIC

Eat Sleep Die

13/11/2013