The Eddy

Damien Chazelle, regisseur van de uitstekende films ‘Whiplash’ en ‘La La Land’, engageert de meesterlijke acteur André Holland (‘Moonlight’) en opkomend talent Amandla Stenberg (‘The Hate You Give’) voor een Netflix-miniserie rond een Parijse jazzclub. Een smakelijker wortel kan je een filmliefhebber niet voorhouden om de gesloten cinemazalen even van zich af te zetten en zich voor de tv te nestelen.

In acht afleveringen cirkelt THE EDDY – de naam van de club – rond evenveel personages. Centraal staat Elliot Udo (Holland), een New Yorkse jazzmuzikant die na de dood van zijn zoon geen noot meer gespeeld heeft en zijn bruggen verbrandde om in de lichtstad een muziekclub te openen. Daar trekt hij problemen aan als honing vliegen. Zijn partner Farid blijkt in louche zaakjes betrokken te zijn en komt al in de eerste aflevering gewelddadig aan zijn einde. Elliots tienderdochter komt hem achterna gereisd om haar pubergrillen op haar vader bot te vieren. En als componist en coach van de vaste band van zijn club moet hij soms inspirator, leraar en vader tegelijk zijn.

Er gebeurt veel in het universum van THE EDDY. Heel veel. Telkens een ander personage centraal zetten is hier geen trucje om één compacte plot vanuit verschillende standpunten te belichten. Het verhaal kabbelt chronologisch verder, terwijl de focus zich verplaatst van de ene figuur naar de andere. Een en ander doet denken aan de structuur van een jazznummer, waarin bij elke solo een andere muzikant voor het voetlicht treedt. Tegelijk biedt die aanpak Chazelle en zijn mederegisseurs de kans om Parijs te verkennen als multiculturele stad waar bevolkingsgroepen met verschillende achtergronden hun plaats zoeken. Terwijl een begrafenis opgeluisterd wordt door opzwepende Arabische muziek, verzoekt elders een trouwend koppel de ingehuurde jazzband om flauwe popliedjes voor hen te spelen. In de club zelf ontwikkelt de band een eigen repertoire in een swingende stijl met vocals, waarmee ze hopen door te breken. We zien Parijs zoals de personages het beleven: als de Eiffeltoren of de Sacré Coeur in beeld komen, dan is het zijdelings als achtergrond in een lawaaierige straat. De camera wordt schokkerig op de schouder gedragen, wat het véritégehalte vergroot.

Toch blijf je als toeschouwer nogal eens op je honger zitten. De grillige tranches de vie van de personages matchen niet met de lineair uitgewerkte plotlijnen die beurtelings om de aandacht vragen. Van die verhaallijnen is het misdaadgegeven over afpersing het minst geloofwaardig. Ook de calvarie van Elliots dochter op school is te onnatuurlijk om bij het nekvel te grijpen. De manier waarop het dagelijkse wel en wee van de protagonisten gevolgd wordt vraagt om spontaniteit, niet om een gekunstelde verhaallijn. Ook dat andere hoofdpersonage, de muziek, bevredigt niet helemaal. De man achter de soundtrack is Glen Ballard, een illustere producer die geschiedenis schreef aan de zijde van onder meer Alanis Morissette, Michael Jackson en The Pointer Sisters. Als pop- en rockicoon op zijn retour voelde de man wellicht de nood om zich op zijn oude dag ernstig te laten nemen als componist van een kunstzinniger genre, maar de op traditionele leest geschoeide, naar postbop en bigband knipogende jazz die hij uit zijn pen schudt, voelt te beperkend als hoeksteen van een hedendaagse club in een complexe muziekmetropool als Parijs. Dat zo’n plek een huisensemble heeft is op zich geen onbekend gegeven, maar dat die band de enige act is in de programmatie en het publiek avond na avond afzakt om te applaudisseren voor dezelfde muzikanten, heb ik nog nergens geweten. Kortom, de persoonlijke besognes van het groepje musici en hun verwanten hadden gerust afgevijld mogen worden ten voordele van een elegante duik achter de schermen van een ‘echte’ jazzclub. Jazz weet zichzelf als genre voortdurend heruit te vinden, maar THE EDDY slaagt er niet helemaal in de flexibiliteit van het genre eer aan te doen in de vorm van een tv-serie. Veel schwung, te weinig punch.

The Eddy

2020
Netflix