El amor menos pensado

Met EL AMOR MENOS PENSADO ('An Unexpected Love') haalt wereldfilmverdeler MOOOV Argentinië naar Vlaanderen. Waar MOOOV doorgaans het zwaardere werk uitbrengt, kozen ze met Juan Vera's debuut – met superster Ricardo Darín – voor een meer publieksvriendelijke komedie.

Marcos en Ana zijn al 25 jaar getrouwd. Wanneer hun zoon in Spanje gaat studeren, beseffen ze dat er in dat lege nest niets meer is dat hen bindt als koppel. Ze zien elkaar nog altijd graag, maar zijn niet meer verliefd. Ze besluiten uit elkaar te gaan. Regisseur Juan Vera volgt de nieuwbakken ‘vrijgezellen’ in hun zoektocht naar een nieuwe vlam (ook figuurlijk). Hun afspraakjes, waarvoor ze de sociale media niet schuwen, blijken erg leerrijk en onthullend te zijn. Niet alleen de ouders gaan op ontdekking naar zichzelf. Ook zoonlief komt veel nieuws tegen op zijn weg. Al zullen Marcos en Ana beseffen dat er niets nieuws onder de zon is en dat alles draait om de bestaande banden en herinneringen. EL AMOR MENOS PENSADO koppelt verlatingsangst en ontrouw, liefde en vriendschap. Juan Vera heeft het klappen van de zweep geleerd als producent van de Argentijnse regisseur Juan José Campanella (El hijo de la novia, El secreto de sus ojos). In zijn regiedebuut doet hij zijn best om humor en tederheid af te wisselen. De situaties zijn vaak, over de continenten heen, erg herkenbaar. Alleen maakt de belegen humor er een saaie compilatie van clichés van.

De film begint als een raamvertelling die de kijkconventies doorbreekt, maar jammer genoeg werkt Vera dat niet verder uit. Leraar literatuur Marcos legt de scheiding uit terwijl hij recht in de camera kijkt; zoals Ishmael in Moby-Dick heeft het koppel, op een druilerige novemberdag in hun ziel, het ruime sop gekozen. Even later kijkt Ana ons ook nog eens recht aan, maar daar blijft het bij. Een verdere doorbreking van de vierde wand komt er niet. Dat dit alleen gebeurt met Marcos en Ana benadrukt extra de exclusieve focus op hen twee, met een kleurenpalet en een (romantische?) belichting die op hen zijn afgesteld. Hoewel Marcos en Ana zich niet vervelen, kunnen ze bij ons amper de vlam aanwakkeren.

Vertoningen: mooov.be. Meer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in je bus met een abonnement.

Geschreven door ILSE VAN BAELEN

El amor menos pensado