El Camino

‘The X-Files’, ‘Twin Peaks’, ‘Sex and the City’, ‘Entourage’ en ‘The Simpsons’ deden het eerder al, met wisselend succes. Filmversies van series duiken dezer dagen overal op. Soms is het een narratieve uitbreiding, soms een poging de losse eindjes aan elkaar te knopen. En nu is het aan 'Breaking Bad'.

Na de geruchten volgde eind augustus de officiële bevestiging. EL CAMINO: A BREAKING BAD MOVIE presenteert een vervolgverhaal op de bejubelde reeks over Walter White, een uitgebluste chemieleraar die na een kankerdiagnose besluit crystal meth te produceren om zo zijn familie financieel veilig te stellen. Geleidelijk aan transformeert hij tot de niets of niemand ontziende drugsbaron Heisenberg, een crimineel die geen geweld schuwt. Deze sequel is een Netflixproductie, wat impliceert dat het een televisiefilm is. In Amerika is er een gelimiteerde bioscooprelease, zoals bij Roma van Alfonso Cuarón en binnenkort bij The Irishman van Martin Scorsese. In België zal je vergeefs naar EL CAMINO speuren in de cinema.

In EL CAMINO staat de beproefde Jesse Pinkman centraal. In de laatste aflevering van Breaking Bad zagen we hoe de voormalige leerling en zakenpartner van White ternauwernood wist te ontsnappen aan de ruige Jack en zijn bende neonazi’s, die hem in mensonterende omstandigheden gevangenhielden om crystal meth te koken. Jesse groeide in vijf seizoenen uit tot het geweten van de serie. Hij belandde door drugs op het verkeerde pad, maar au fond had hij het hart op de juiste plaats. Hij kwam steeds uitgesprokener in contrast te staan met het verder vertroebelende morele kompas van White. Waar White zijn criminele alter ego omarmde, ging Jesse gebukt onder de gewetenswroeging. Steeds meer evolueerde hij van een wat dommig, komisch hulpje tot een diep tragische figuur. In EL CAMINO probeert hij in het reine te komen met zichzelf. En te ontsnappen aan de politie die een klopjacht op hem houdt. Want de film vat dan wel aan met een flashback, daarna wordt de draad meteen opgepikt met de in de nacht wegscheurende Jesse. Het is een emotionele rollercoaster waarin heel wat oude bekenden de revue passeren, hoewel niet bij iedereen even relevant. EL CAMINO wil de fans vooral plezieren. Daar slaagt het in met brio. Het valt evenwel op dat de acteurs wat zwaarder of ouder geworden zijn, wat de vraag doet rijzen of dit vervolg past. Er moesten geen flagrante missers gecorrigeerd worden, er waren geen losse eindjes. Het volstond simpelweg te weten dat Jesse ontsnapte. Hoe het hem verder afging, kon gerust openblijven. Gelukkig zorgt zijn queeste naar een catharsis voor een pakkend en spannend slotakkoord.

Met Better Call Saul loopt er op tv momenteel een prequel van Breaking Bad die via een gespiegeld narratief de transformatie van advocaat Jimmy McGill naar zijn gehaaide tweede persoonlijkheid Saul Goodman uitwerkt. In haar vier seizoenen overstijgt deze reeks bij momenten wél het niveau van Breaking Bad. Zo’n spin-offserie of doorstart is eveneens een trend: Twin Peaks, 24, Gilmore Girls en binnenkort Game of Thrones vormen geenszins een exhaustief lijstje. Breaking Bad breidt steeds verder uit, met zin voor continuïteit en relevantie. Telkens wordt er iets wezenlijks toegevoegd aan het universum. Showrunner Vince Gilligan blijft nauw betrokken bij alle zijprojecten, zo schreef hij het scenario van EL CAMINO en regisseerde hij. Hij staat garant voor de kwaliteit.Of Bryan Cranston zijn opwachting maakt, moet je zelf maar ontdekken. Sowieso zal het een laatste verschijning worden van acteur Robert Forster (Jackie Brown, Mulholland Drive), die op de dag van de release overleed aan de gevolgen van kanker.

Themastukken en meer besprekingen van films op dvd, VoD en blu-ray, vind je in de rubriek 'Huisbios' in het tijdschrift Filmmagie.

Geschreven door NIELS LAVEREN

El Camino