Enemy

Een professor geschiedenis, Adam, laat zich door een collega een film aanraden. Daarop ziet hij in een bijrolletje een acteur die sprekend op hem lijkt. Hij gaat op zoek en er ontstaat een vreemde relatie tussen de dubbelgangers, van aantrekken en afstoten, waarbij ook de vriendin van de professor en de vrouw van de acteur (Anthony) betrokken raken. Doe daar nog een castrerende moeder bij, een hoop (prachtig in beeld gebrachte) spinnen in een gelig en met smog overdekt Toronto, en je hebt een raadselachtige film die je ofwel zo fascineert dat je hem zo vaak wil zien tot je alles begrijpt (je kunt ook gewoon – na de film! – het youtubefilmpje Enemy Explained van Chris Stuckmann bekijken). Of die je wat onbevredigd en misschien zelfs geïrriteerd achterlaat.

ENEMY is de vijfde film van Denis Villeneuve (ENEMY was eerder klaar dan het sterke Prisoners, maar werd later uitgebracht), gebaseerd op ‘De man in duplo’ van de Portugese Nobelprijswinnaar voor literatuur José Saramago, pas overleden toen de film gemaakt werd. Hoewel Villeneuve de roman uiteraard niet letterlijk heeft gevolgd, heeft hij wel zijn uiterste best gedaan om de geest ervan te bewaren. De gelige tinten waarin de film baadt komen van het gevoel dat de regisseur had bij het lezen van het boek, zo vertelt hij, en hij heeft voor Toronto gekozen omdat hij in een Engelstalige stad wilde filmen en fotogenieke Amerikaanse steden zoals New York en San Francisco te herkenbaar vond. De stad moest een sfeer van angst en paranoia oproepen, voor een soort van claustrofobisch gevoel zorgen, en daar is Villeneuve samen met DOP Gullón wel degelijk in geslaagd.

ENEMY is Villeneuves eerste film met Jake Gyllenhaal, die al in Donnie Darko bewezen had dat hij rollen aankon op de rand van het bewuste en het onderbewuste. Hij slaagt erin door minieme verschillen in beweging en lichaamstaal duidelijk te maken wanneer hij Adam is en wanneer Anthony. ENEMY zit vol metaforen, elke affiche, elke liedjestekst is een aanwijzing voor de interpretatie van het verhaal. Het meest opvallend zijn de spinnen (waarover de acteurs niet met de pers mochten praten). Kortom een mooie film, die heel ingenieus in elkaar zit, maar waarvan de horror niet voor iedereen werkt.

Geschreven door EVELIEN VAN VESSEM

Enemy

27/08/2014