An Episode in the Life of an Iron Picker

Onmogelijk om onbewogen te blijven bij de nieuwste film van Bosniër Danis Tanovic die voor zijn opmerkelijk debuut No Man’s Land in 2001 de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film ontving. Zijn jongste IRON PICKER was vorig jaar in Berlijn goed voor de grote juryprijs, samen met de acteursprijs voor hoofdacteur Nazif Mujic.

Te veel eer voor deze kleinschalige productie met amateuracteurs? Geenszins. Zonder één moment melodramatisch te worden, registreert de film minutieus wat het in de titel aangeeft: een episode uit het leven van een berooid Roma-gezin, ergens weggeborgen in een achtergesteld plattelandsgebied van Bosnië-Herzegovina. Alles is troosteloos grijs, zonder franjes of kleur. Tanovic voegt geen muziek toe en behoudt de natuurlijke en tijdloze achtergrondgeluiden. Het leven van alledag is als een ritueel: brandhout kappen in de winterse bossen, de stappen in de zompige sneeuwgrond, autokarkassen verpulveren om voor de onderdelen wat geld te recupereren bij een schroothandelaar, de bevroren winterruiten schoonkrabben.

Het gezinnetje van vier kan het net redden. Maar wanneer de moeder in elkaar zakt van de buikpijn en ze medische hulp nodig heeft is zelfs moeizaam overleven hen niet meer gegund. Zonder ziekteverzekering en zonder spaarcenten om de levensnoodzakelijke ziekenhuiskosten te betalen, worden ze telkens botweg wandelen gestuurd. Het zootje armoezaaiers uit het dorpje is wel behulpzaam, maar tegen een dergelijk drama is deze kwetsbare gemeenschap niet opgewassen. Hemeltergend is wat volgt.

Tanovic houdt de persoonlijke tragiek meesterlijk in de hand, met de camera nagenoeg op de huid van zijn personages, die voor de gelegenheid zelf naspelen wat hen is overkomen, met de twee onschuldige dochtertjes die onvermoeid blijven ravotten in de ziekenhuisgangen en daarmee de wanhoop, het isolement van de oppassende vader nog pijnlijker maken: de meedogenloze kou, de afgesloten elektriciteit, de machteloze sociale werkster binnen een bureaucratie, en een mensengemeenschap die in de ellende achterblijft als schroot op een vuilnisbelt.

Op het randgebied tussen documentaire en fictie spat de verontwaardiging van het scherm af in de beste traditie van de Italiaanse neorealisten, een vroege Ken Loach of de broers Dardenne.

Geschreven door HUGO BERNAERS

12/02/2014