The Equalizer 2

Doet THE EQUALIZER 2 het even goed als zijn voorganger, ondertussen een klassieker in het neonoirgenre? Regisseur Antoine Fuqua tekent opnieuw present, maar focus en vooral originaliteit laten het afweten.

Robert McCall, Bob voor de vrienden, torst een loodzwaar verleden als speciaal getrainde strijdkracht met zich mee. In de vorige film beloofde hij zijn vrouw vlak voor haar dood dat hij zijn oude leven achter zich zou laten. Maar zijn carrière als behulpzame rekkenvuller in een rustige doe-het-zelf zaak was geen lang leven beschoren, want hij kwam in de weg te staan van de Russische maffia.

In dit vervolg probeert McCall opnieuw om low profile door het leven te gaan. Ditmaal als Lyft-chauffeur (een concurrent van Uber, nvdr). Om een lang verhaal kort te houden: hij haalt zich opnieuw heel wat vijandig onheil op de hals, onder meer wanneer hij zich stort op het ophelderen van een dubbele moordzaak. Wederom slaagt Denzel Washington erin om zijn personage in een oogwenk van een behulpzame moraalridder geloofwaardig te transformeren in een snoeiharde geweldkunstenaar, die alledaagse objecten en attributen als moordwapens in de strijd werpt. Ook opnieuw van de partij is regisseur Antoine Fuqua, met wie Washington voordien ook het schitterende Training Day maakte. Even adrenalineverhogend en vaktechnisch gestileerd is de opvolger in vergelijking met de eerste Equalizer-film uit 2014 niet. Was de vorige film een spectaculaire splinterbom die zowel mikte op het intellect als het sensatieverlangen van de kijker, dan is deze sequel daar slechts een half zo beklijvende versie van. Het verrassingseffect is weg. Maar vooral: het scenario raakt kant noch wal. Het bevat te veel nevenplots, wat de actie in de weg zit in plaats van die te ondersteunen, kaderen of sturen. The Equalizer (2014) was een eigentijdse neonoir die virtuoos actie en drama met thrillerelementen afwisselde, maar de sequel is daar slechts een weinig geïnspireerde doordruk van. The Equalizer-franchise ontstond in 1985, en debuteerde oorspronkelijk als tv-serie. Daarin was Robert McCall een gepensioneerde Britse spion die – vier seizoenen lang – als privédetective voor zijn cliënten gerechtigheid serveerde en mensen in nood bijstond. De recente filmreeks behield de titel, de naam van het hoofdpersonage en diens getormenteerde verleden, maar flikkerde zo goed als al de rest overboord. Werkt dit plan opnieuw aan de kassa, dan is de kans groot dat er een derde filmdeel volgt.

Geschreven door DIMITRI DEWEVER

The Equalizer 2

15/08/2018