Everybody Knows

De openingsfilm van Cannes, de eerste Spaanstalige film van Asghar Farhadi, zakt al meteen af naar de Belgische zalen. Javier Bardem en Penélope Cruz leiden de dans in deze whodunit.

Door de beginbeelden (het raderwerk van een horloge in een klokkentoren) zou je kunnen denken dat dit een film van Guillermo del Toro is. Maar schijn bedriegt. In een Spaans dorpje midden in een wijnstreek komen van heinde en verre een reeks familieleden aan om de bruiloft van de jongste dochter te vieren. Het weerzien is hartelijk en de gasten nemen hun intrek in het bescheiden familiepension op het dorpsplein. De buren kijken toe en met loensende blikken en een laag hangende drone wordt meteen een gevoel van onbehagen gecreëerd. De familie van de bruid is zeer graag gezien in de gemeenschap, maar kent ook haar tegenstanders. Het feest zelf verloopt met veel muziek, wijn en zuiderse warmte. Tot een familielid opeens verdwijnt en er even later om een losgeld wordt gevraagd. In het intense drama dat zich vervolgens ontspint, is zowat iedereen een potentiële verdachte. Oude wonden gaan weer open en rekeningen uit het verleden worden vereffend.

Als geen ander weet de Iraanse cineast Asghar Farhadi, Oscarwinnaar met The Salesman (2016) en A Separation (2011), de spanning op te drijven in wat op papier een ontvoeringsverhaal is. Maar net als in het verdwijningsdrama About Elly (2009) gaat het niet zozeer om de afwezige, maar om de overblijvenden en welke weerslag het gebeurde op hen heeft. In zijn tweede buitenlandse project na het Franse Le passé (2013) weeft Farhadi weer met meesterhand een complex netwerk van menselijke verhoudingen, waarvan hij bijna meteen na aanvang de verschillende draden gaat aanspannen.

Door de uitstekende acteerprestaties is dit schouwspel ook bijzonder aangrijpend. Het koningskoppel Javier Bardem/Penélope Cruz (zie Bigas Lunas’ schandaalschoppende Jamón jamón, Woody Allens Vicky Cristina Barcelona en binnenkort ook Loving Pablo) geeft treffend gestalte aan het stel dat verbonden wordt door meer dan alleen maar sentimentele banden. Vooral Cruz maakt een goede beurt als de gekwetste moeder. Niet alleen lijkt ze met de jaren almaar mooier te worden, ze krijgt ook steeds meer de allures van grote tragédiennes als Anna Magnani, Ingrid Bergman en Sophia Loren. In de andere rollen zien we een who’s who van de beste Spaanse acteurs. Alleen de doorgaans excellente Ricardo Darín maakt weinig indruk als Cruz’ Argentijnse echtgenoot, een rol die in het scenario vrij schematisch wordt ingevuld. DoP José Luis Alcaine, vooral bekend van zijn samenwerking met Pedro Almodóvar (van Mujeres al borde de un ataque de nervios tot Los amantes pasajeros), overgiet de glooiende landschappen met gouden kleuren, terwijl binnenshuis de mooie kleurcontrasten opvallen. Een soundtrack ontbreekt, al klinken geregeld de flamencosongs van Javier Limón.

Hoe secuur en overtuigend het drama ook moge zijn, EVERYBODY KNOWS bereikt nooit de urgentie van Farhadi’s beste werk. De fabuleuze locaties gaan op den duur tegen de film werken, want ze worden nooit meer dan het fotogenieke decor waartegen het drama zich afspeelt. In L’avventura (1960), het existentialistische meesterwerk van Michelangelo Antonioni en een film met een gelijksoortig thema, wordt het landschap door een abstraherende audiovisuele benadering een soort fysieke veruitwendiging van de wanhoop van de personages. Zover komt het hier nooit, daarvoor blijft Farhadi te veel aan de oppervlakte. De noodlotssymboliek die hij in het begin oproept, krijgt geen vervolg en ook de onderliggende breuklijnen (klassentegenstellingen, Spanjaarden versus migranten, verschillende religieuze gevoeligheden) in de ogenschijnlijk vreedzame gemeenschap komen onvoldoende uit de verf. EVERYBODY KNOWS is lang geen slechte film, maar gezien het verzamelde talent en het vooralsnog foutloze traject van Farhadi mag je gerust spreken van een gemiste kans.

Vertoningen: cinenews.beMeer reviews vind je maandelijks in print, te bestellen via info@filmmagie.be, te koop bij een van de verkooppunten of maandelijks in uw bus met een abonnement.

Everybody Knows

16/05/2018