A Family Affair

Bepaald geen besje, de 95-jarige grootmoeder van de Nederlandse filmmaker Tom Fassaert. Als gewezen fotomodel en mannequin is poseren haar tweede natuur. Of beter: haar eerste natuur. Voor Fassaert is ze een afwezig mysterie; voor zijn vader en zijn oom een open wonde. Lang geleden verdween ze uit hun leven, de eerste krassen achterlatend van een trauma dat met de jaren nog complexer zou worden. Waarom en hoe dat alles is verlopen blijft begraven in stilzwijgen.

Op uitnodiging van grootmoeder Marianne Hertz reist Fassaert naar Zuid-Afrika, haar toevluchtsoord sinds jaren, in de ijdele hoop de waarheid over de familiegeschiedenis te achterhalen. Fassaerts vader waarschuwt voor haar manipulaties, maar de filmmaker gaat er toch heen, met zijn camera. Aan fototoestellen en camera’s had de familie sowieso geen gebrek. A FAMILY AFFAIR kan putten uit vakantiekiekjes, video’s van Fassaerts vader en amateurfilmpjes van zijn overgrootvader. Zoveel beelden, zoveel verhalen, maar of de waarheid erin te vinden is?

Het is een beproefd recept, een documentair genre, om via archiefbeelden, confronterende gesprekken en liefst een tocht naar een onbekende met een nog onontgonnen mijn tjokvol informatie op zoek te gaan naar de hiaten in het eigen familieverleden. Stories We Tell van actrice en filmmaker Sarah Polley was daar de afgelopen jaren het bekendste voorbeeld van. Telkens opnieuw blijkt er een bevreemdende liaison te bestaan tussen verzwegen verhalen en vaak overvloedig beschikbaar beeldmateriaal. (Het geeft te denken wat dat zal geven als filmmakers in hun verleden gaan graven met behulp van sociale media.) Kwieke grootmoeder Marianne is best gewend aan de camera en flirt er op haar 95ste nog altijd op los, ook als haar kleinzoon aan de andere kant van de lens staat. Fassaert zit met A FAMILY AFFAIR, IDFA-opener in 2015, vanzelfsprekend dicht op zijn onderwerp, maar blijft verrassend rustig, zelfs tijdens de uitdagende en soms choquerende uitlatingen van zijn grootmoeder. Haar verklaring “Er is geen waarheid” lijkt het uitgangspunt van de documentaire te ondergraven. Waar Fassaerts debuut De engel van Doel de laatste sporen van een verdwijnende gemeenschap in een Antwerps havendorp vond, is die gemeenschap er in A FAMILY AFFAIR nooit geweest. Alsnog een harde waarheid.

De vertoningen van A FAMILY AFFAIR vinden plaats bij Cinema Nova te Brussel, van 4 mei tot 11 juni. Je vindt ze terug op cinenews.be

A Family Affair

04/05/2017